ReAmiga 4091 project

Zájem o využití SCSI řadičů na amigách oživil příchod redukcí od Acardu, SCSI2SD či ZuluSCSI. Rychlé SCSI na Amize existuje na turbo kartách, pomalejší pro Zorro II sloty a pro Zorro III? V podstatě dvě karty, FastlaneZ3, která navíc umí i rozšířit paměť, a pak - Commodore A4091. A když se dva firmwaroví inženýři setkají v garáži v Silicon Valley a začnou společně vytvářet hardware, vznikne z toho co? ReA4091!

Číst dále...

Amiblaster Deluxe

Amiblaster Deluxe je 16-bitová zvuková karta určená pro Zorro sloty. Je to evoluční následovník zvukové karty Prelude od A.C.T (Albrecht Computer Technik), přesněji repliky Prelude (první repliky). Právě replika Prelude a její možná omezení vedla Alexandera Engelhardta (Alf24de) k vytvoření Amiblasteru. Na práci na kartě se dále podíleli Matthias Hampel (Mattymuc) a Thomas Wenzel (TomSoniq).

Číst dále...

Access (Refit)

Access je dílem firmy Index Information Ltd., konkrétně Steva Rencontra a Micka Tinkera. V době svého vzniku (1997) se jednalo o unikátní zařízení. Tato unikátnost vycházela nejen z jeho stavby, ale také z použité technologie FPGA. Celé zařízení je totiž základní deska, kterou lze díky svým rozměrům umístit do standardní 5,25" pozice libovolné skříně/toweru, přesněji řečeno - pokud se tam vleze.

Číst dále...

HD mechaniky na Amize

Napsal Prober on .

Jak jste si mohli povšimnout, v poslední době se do nabídek firem nabízejících hardware pro Amigu vrátila položka „HD floppy mechanika“. V tomto článečku se vám pokusíme přiblížit problematiku HD mechanik na Amize.

HD floppy mechanika umožňuje uložit na speciální 3,5“ HD disketu dvojnásobné množství dat. Toho není dosaženo zdvojnásobením počtu stop na disketě, jak by se mohlo zdát, zle zvýšením hustoty záznamu při zachování počtu stop. Oproti původním 880kB pod formátem AmigaDOSu získáte s HD mechanikou kapacitu diskety 1.76MB! HD mechaniku lze navíc bez problému použít pod CrossDOSem z OS3.0 ke čtení a zápisu na HD diskety ve formátu MS-DOS.

Proč ne HD mechaniky z PC?

Leckoho asi při nedávném akutním nedostatku HD mechanik napadlo, že by snad mohl použít HD mechaniku z PC. V tom je však problém. Na PC se zdvojnásobení rychlosti záznamu dat řeší zvýšením rychlosti, se kterou řadič disku zapisuje nebo čte data, při zachování původní rychlosti otáčení diskety - 300 otáček za minutu. Diskový řadič Amigy, který je integrován do základní čipové sady však toto zrychlení neumožňuje.

Tento problém byl vyřešen jinak - aby se dosáhlo vyšší hustoty záznamu, je nutné zpomalit otáčení HD diskety v mechanice na polovinu 150 otáček za minutu. Výsledný efekt obou těchto technologií je shodný zvýšení počtu bitů zapsatelných na stopu. Problém je, že PC mechaniky podporují v naprosté většině pouze metodu první zrychlení zápisu při stejné rychlosti otáčení.

Jediný výrobce HD mechanik přímo podporujících zpomalení otáček před nějakým časem zkrachoval, což bylo příčinou akutního nedostatku amigáckých HD mechanik. V současné době nezbývá než hardwarově upravit vhodné typy PC mechanik pro zpomalení otáček. Zde vyvstává hlavní problém zpomalení musí být fyzicky možné.

To přímo souvisí s počtem cívek v krokovém motorku který pohání disketu. Bohužel, ve snaze snížit náklady na minimum je počet těchto cívek v naprosté většině typů mechanik minimální, takže tak tak zajistí hladký chod motorku při 300 otáčkách za minutu a jakékoliv další snížení otáček vede k nerovnoměrnému otáčení a tudíž i k nepoužitelnosti mechaniky.

teac fd 235hf

Mezi několik málo typů mechanik které snížení otáček prokazatelně umožňují patří u nás k předělávání používaný TEAC FD-235HF. Řídící obvod krokového motorku použitý v této mechanice navíc je sám o sobě schopen snížit otáčky motorku na oněch kýžených 150 otáček za minutu, což z této mechaniky činí ideální polotovar pro výrobu Amigácké HD mechaniky.

Kterak sobě HD mechaniku předělati

Na Aminetu je k dispozici několik vesměs stejných návodů na předělání některých typů mechanik na HD. Zpomalení otáček je zde většinou řešeno vydělením hodinových signálů pro řídící obvod krokového motorku dvěma.

Dalším problémem je generování indexového impulzu a s ním spojené generování signálu READY. PC signál READY nepoužívá, PC mechaniky jej tedy v naprosté většině případů vůbec nevytvářejí. Tento signál dává na vědomí řadiči diskety že disketa se otáčí správnou rychlostí a je tedy možný zápis nebo čtení. Systém Amigy tento signál sice nevyžaduje, ale využívá ho pokud se signál ready objeví do uplynutí určitého časového intervalu po rozjetí motoru mechaniky, předpokládá se že mechanika je už plně rozjetá a upustí se čtení/zápis.

Pokud se signál neobjeví, předpokládá se že mechanika tento signál vůbec negeneruje a čtení/zápis se spustí po uplynutí tohoto časového intervalu, o kterém se předpokládá že bude dostatečný pro rozjezd a stabilizaci otáček motoru. Tento signál tedy v podstatě není nezbytný pro používání mechaniky systémem, některé programy (např. některé kopírovací programy a zejména nedosové hry, resp. jejich zavaděče) však na tomto signálu závisí a bez něj nefungují (viz nedávná aféra s nedosovými disketami a novými Amigami od Escomu). Signál READY je tedy obvykle nějak nasimulován, případně vyveden z elektroniky mechaniky (protože většina mechanik tento signál má a používá ho interně, pouze není vyveden ven na konektor).

Další částí kterou je nutno doplnit je mechanismus umožňující systému Amigy rozpoznat typ diskety vložené v HD mechanice (DD/HD) a umožňující zachovat stav motoru (jede/nejede) i po zrušení výběru mechaniky. Tato část normálně není součástí mechanik a je specifická pro Amigu. Veškerá elektronika takto přidaná k mechanice sestává obvykle z několika málo standardních integrovaných obvodů, nebo z jednoho programovatelného logického obvodu GAL. Na závěr jedna malá rada pro případné předělávače mechanik - když, budete vyvádět signál z přepínače zjišťujícího typ diskety DD/HD, nezapomeňte jej odříznout od zbytku elektroniky mechaniky a na tomto odříznutém signálu napevno nastavit úroveň signálu odpovídající DD disketě (ověřte před začátkem zásahu). V opačném případě se s největší pravděpodobností vyskytnou problémy se čtením/zápisem, které byste pak těžko odhalovali.

Autor: Jan Hlavatý
Převzato z časopisu Amiga Review 22 se souhlasem Atlantida Publishing.

Přidat komentář

Rozšíření Amig podle typu

Chart

  • 01 Running
  • 02 Strength Training
  • 03 Cycling
  • 04 Skating
  • 05 Swimming