Gail Wellington - klíčová postava Commodore
Gail Wellington byla významnou osobností počítačové společnosti Commodore, která sehrála zásadní roli při zrodu a propagaci počítače Amiga i multimediálního systému CDTV. Svou kariéru u Commodore zahájila v 80. letech a postupně se vypracovala na vedoucí pozice v produktovém managementu a technické podpoře. Její nadšení pro inovace a jedinečné organizační schopnosti z ní udělaly legendu v komunitě fanoušků Amigy. Tento článek nabízí podrobný pohled na život Gail Wellington - od jejích začátků a příspěvku ke slavnému uvedení Amigy v roce 1985 přes vedení oddělení CATS až po pozdější uměleckou dráhu a komunitní aktivity.
Raný život a cesta ke Commodore
Gail Wellington se narodila 14. ledna 1940 ve městě Yonkers ve státě New York. V mládí získala technické vzdělání a v 70. letech pracovala jako technička pro společnosti v oboru elektroniky a obrany. Získala cenné zkušenosti v technickém psaní a dokumentaci - dovednosti, které se později ukázaly jako klíčové pro její kariéru. V roce 1981 se s manželem přestěhovala do Spojeného království a právě tam na ni čekala osudová příležitost.
V okně pracovního úřadu zahlédla inzerát hledající technického redaktora pro počítačovou firmu, na který se rozhodla odpovědět. Touto firmou byla Commodore Business Machines (UK) Ltd. se sídlem ve Slough. Gail uspěla ve výběrovém řízení (původně sice přijali jiného kandidáta, ale ten nenastoupil) a 1. června 1981 nastoupila do Commodore UK jako technická redaktorka se zaměřením na tvorbu uživatelských příruček.
Gail Wellington - klíčová postava Commodore a matka "CDTV"
Jejím prvním úkolem bylo vytvořit metodiku pro psaní softwarových manuálů, neboť Commodore v té době spolupracoval s množstvím externích vývojářů a potřeboval sjednotit kvalitu a styl dokumentace. Gail brzy převzala zodpovědnost za tvorbu uživatelských příruček k softwaru pro počítače Commodore PET a její práce odhalila i rezervy ve firemních procesech - navrhla například zlepšit komunikaci mezi programátory a tvůrci dokumentace, aby se předešlo zmatkům s neustále se měnícími verzemi software. Díky své píli a nápadům si získala respekt nadřízených a začala se v hierarchii Commodore posouvat výše.
Uvedení počítače Amiga 1000 (1985)
V polovině 80. let se Commodore připravoval na uvedení revolučního domácího počítače Amiga (původně vyvíjeného firmou Amiga, kterou Commodore koupil v roce 1984). Gail Wellington byla přizvána do týmu, který měl na starost finální přípravy produktu i velkolepou prezentační akci. V březnu 1985 odcestovala do kalifornského Los Gatos, kde sídlila vývojová centrála projektu Amiga, původně jen na tři týdny - nakonec však na Západním pobřeží zůstala přes tři měsíce. Rychle se stala nepostradatelnou součástí týmu připravujícího slavnostní uvedení Amigy na trh. Tato akce se konala 23. července 1985 v Lincoln Center v New Yorku a Commodore na ni opravdu nešetřil.
Gail úzce spolupracovala s produkční agenturou Caribiner International, která byla najatá na organizaci celé show. Díky Gailiným organizačním schopnostem bylo zajištěno, že se jednotlivé části programu dokonale sladily - od proslovů a videoukázek až po živá vystoupení.
Na akci nechyběly celebrity jako Andy Warhol a Debbie Harry, kteří byli Commodorem najati pro názorné ukázky možností nové Amigy. Andy Warhol přímo před zraky publika kreslil obraz Debbie Harry na Amize, což se stalo ikonickým momentem v historii počítačové grafiky.
Gail měla během večera na starost technickou koordinaci živých demonstrací - tři prototypy Amigy byly propojeny s projektory a Gail s pomocí headsetu dirigovala tým operátorů tak, aby případné zádrhele (např. nutnost restartu některého počítače) zůstaly divákům skryty. Precizní příprava se vyplatila: celá prezentace proběhla hladce a bez povšimnutí publika překonala i pár drobných technických potíží.
Uvedení Amigy v Lincoln Center je dodnes vzpomínáno jako triumf - mimo jiné i díky Gail Wellington, která stála nenápadně v zákulisí, ale bez jejíchž přičinění by akce takový úspěch neměla.
Produktová manažerka Amigy a oddělení CATS
Po úspěšném uvedení Amigy se Gail Wellington stala jednou z hlavních evangelistek tohoto pokrokového systému. V rámci mezinárodní divize Commodore (Commodore Electronics Ltd.) nadále působila v marketingovém týmu a objížděla světové trhy s ukázkami Amigy a školením místních poboček. Roku 1986 absolvovala prezentace Amigy v jedenácti různých zemích - dokonce i v tehdejším Sovětském svazu, kde předváděla Amigu skupině tamních inženýrů (za pomoci tlumočníka).
Produktová manažerka Amigy a oddělení CATS
Její vášeň pro předvádění technologií a schopnost nadchnout publikum pro nový produkt byla nepřehlédnutelná. Není divu, že vedení Commodore si jejího přínosu všimlo - v říjnu 1986 byla Gail povýšena a přesunula se zpět do USA, kde přijala nabídku stát se světovou produktovou manažerkou pro Amigu.
Přestěhovala se do centrály Commodore v West Chester v Pensylvánii a pokračovala v intenzivním cestování po světě, aby šířila „evangelium Amigy“. V této roli koordinovala např. programy podpory vývojářů a uvedení Amigy na jednotlivé trhy. Její nadšení pro živé demonstrace hardware neopadlo - naopak, Gail si zakládala na tom, aby lidé na vlastní oči viděli výkon a možnosti počítačů Commodore, což přinášelo společnosti nejen dobré jméno, ale i zvýšení prodejů.
Koncem roku 1987 využilo vedení Commodore Gailiných bohatých zkušeností k vytvoření zcela nové globální podpůrné divize pro platformu Amiga. Dosud totiž chyběla centralizovaná podpora pro mezinárodní komunitu vývojářů a distributorů.
Henri Rubin, tehdejší provozní ředitel Commodore, pověřil Gail sestavením nového oddělení s názvem World-Wide Software and Support Group, které Gail posléze přejmenovala na Commodore Applications and Technical Support (CATS).
Od října 1987 tak Gail Wellington zastávala funkci generální manažerky CATS a vybudovala tým, který sdružoval technickou podporu vývojářů, tvorbu dokumentace, marketing i tzv. „evangelizaci“ (propagaci platformy mezi vývojáři a uživateli). Oddělení CATS zajišťovalo, že pro počítače Commodore - zejména Amigu - vzniká dostatek kvalitního softwaru a periferií třetích stran, což bylo klíčové pro obchodní úspěch platformy.
Pod Gailiným vedením CATS organizovalo například vývojářské konference DevCon, poskytovalo podporu všem oficiálním vývojářům po celém světě a pomáhalo řešit jejich technické problémy. Gail sama říkala, že v mladém odvětví osobních počítačů nebylo důležité, zda úkol plní muž nebo žena - rozhodovalo jen, kdo má potřebné znalosti. To se jí v Commodore dařilo naplňovat: v týmu CATS měla řadu talentovaných inženýrek i inženýrů, např. Carolyn Scheppner, která vedla technologickou sekci CATS. Pod Gailiným vedením si Commodore budoval skvělou reputaci u vývojářské komunity. V roce 1989 však do čela firmy nastoupil nový prezident Medhi Ali, jehož styl řízení i osobní předsudky přinesly změny.
V lednu 1990 byl Gailin post vedoucí CATS předán jiné osobě (Mehdi Ali přivedl externího manažera Jeffa Scherba). Ačkoliv to bylo prezentováno jako součást profesionalizace managementu, Gail cítila, že svou roli ztratila i kvůli předsudkům - v očích nového vedení zřejmě žena neměla stát v čele technického oddělení.
Projekt CDTV - „Gail’s Baby“
Gail Wellington se svým „dítětem“ - multimediálním systémem Commodore CDTV (foto z roku 1991).
Po změnách ve vedení Commodore v roce 1990 byla Gail přeřazena na pozici ředitelky speciálních projektů přímo podřízenou prezidentu Mehdi Alimu. Jejím novým úkolem se stala koordinace vývoje a uvedení připravovaného multimediálního systému Commodore Dynamic Total Vision (CDTV) - první CD-ROM herní konzole a domácího multimediálního zařízení v jednom. V centrále Commodore v Západní Pensylvánii bylo pro tento projekt vyčleněno samostatné zázemí: Gail vedla softwarový tým CDTV, zatímco inženýr Don Gilbreath dohlížel na vývoj hardwaru. Jako hlavní manažerka projektu se Gail starala nejen o koordinaci vývoje samotného zařízení, ale především o zajištění dostupnosti obsahu - tedy aby pro nový systém vznikaly atraktivní aplikace a hry. Commodore si dobře uvědomoval, že žádný nový hardware neuspěje bez bohaté softwarové nabídky, a právě Gail využila své rozsáhlé kontakty v softwarovém průmyslu k nadchnutí vývojářů pro CDTV.
Projekt CDTV byl uvnitř firmy zahalen rouškou určitého tajemna - dostal kódové označení „Gail’s Baby“ neboli „Gailino děťátko“. Tento vtipný krycí název původně sloužil k utajení projektu před veřejností, ale začal kolovat i mezi zaměstnanci. Způsobil dokonce nedorozumění: mnozí lidé v Commodore začali šířit zprávu, že Gail je těhotná, protože slyšeli o „jejím miminku“. Ve skutečnosti tím „miminkem“ nebylo nic jiného než právě CDTV, ke kterému Gail skutečně chovala téměř mateřský vztah.
Gail Wellington v rámci propagace CDTV navázala na své předchozí úspěchy s demonstracemi Amigy. Pořádala privátní ukázky CDTV na veletrzích (například CES) a výstavách World of Commodore pro vybrané vývojáře. Zpočátku přitom neměla k dispozici ani funkční prototyp - první demonstrace prováděla s improvizovanou sestavou Amigy 500 propojené s externí CD mechanikou, která simulovala budoucí zařízení. Cílem bylo prodat vývojářům myšlenku platformy ještě před dokončením finálního produktu. Gailiny prezentace si brzy získaly legendární pověst: stály se fronty zájemců z řad vývojářů, kteří chtěli CDTV vidět v akci. Na jednom veletrhu World of Commodore v Anglii byla ukázka CDTV umístěna v samostatné budově vedle hlavního výstavního sálu a přesto přitáhla obrovský zástup lidí. Dokonce vyšel v tisku kreslený vtip zobrazující dav čekající na Gailinu demonstraci s popiskem: „Která z těch dvou akcí je ten skutečný veletrh?“.
Aby Commodore usnadnil externím vývojářům tvorbu obsahu pro CDTV, zajistila Gail v rámci projektu i zázemí pro výrobu CD s jejich aplikacemi. Protože začátkem 90. let byly zapisovatelné CD disky novinkou a vývojáři neměli snadnou možnost, jak si své tituly na CD otestovat, koupil Commodore profesionální CD masteringový stroj Yamaha za 125 000 dolarů. Ten umožnil zdarma vypalovat CD z dodaných obrazů disků pro potřeby vývojářů - šlo teprve o třetí takové zařízení v USA (další měla IBM a Apple). I díky těmto krokům měla platforma CDTV už v době svého uvedení poměrně bohatý katalog softwaru.
K slavnostnímu odhalení CDTV pro veřejnost došlo v lednu 1991 na zimním veletrhu CES v Las Vegas a Commodore zde udivil konkurenci (zejména zástupce firmy Philips, která chystala konkurenční CD-I) množstvím dostupných titulů na CD. Gail poznamenala, že CDTV mělo výhodu v příbuznosti s platformou Amiga - většina dosavadních Amiga vývojářů byla schopna rychle adaptovat své programy pro CDTV, zatímco Philips musel budovat komunitu tvůrců CD-I od nuly.
Navzdory inovativnosti však CDTV komerčně neuspělo. Vysoká cena (999 dolarů za kus) a slabší marketing způsobily, že spotřebitelé koncept „počítače v obýváku“ nepřijali v dostatečné míře. V průběhu roku 1992 bylo zřejmé, že projekt nenaplní očekávání.
Gail Wellington, která do CDTV vložila mnoho úsilí, nakonec firmu opustila - v červenci 1992, po 11 letech u Commodore, byla oficiálně propuštěna v rámci snižování stavu. Zavolala tehdy přímo předsedovi představenstva Commodore Irvingu Gouldovi, s nímž měla přátelský vztah, aby se ujistila, zda o jejím propuštění ví. Gould rozhodnutí potvrdil a Gail se smířila s tím, že její kapitola u Commodore končí.
Přehled rolí v Commodore (1981-1992)
Následující tabulka shrnuje hlavní pracovní pozice Gail Wellington během její kariéry ve společnosti Commodore:
|
Období |
Role a působiště |
Náplň a význam |
|
1981 - 1985 |
Technická redaktorka |
Tvorba uživatelských manuálů a technické dokumentace; podpora softwarových produktů pro počítače PET a C64. |
|
1985 |
Koordinátorka uvedení Amigy |
Organizace slavnostního uvedení počítače Amiga 1000 v New Yorku; spolupráce s vývojem v Los Gatos. |
|
1986 - 1987 |
Worldwide Amiga Product Manager |
Globální produktová manažerka Amigy; propagace a předvádění Amigy na mezinárodní úrovni, koordinace podpory lokálních poboček. |
|
1987 - 1990 |
General Manager, CATS |
Vedoucí oddělení Commodore Applications and Technical Support; podpora vývojářů, DevCon akce, technická řešení pro třetí strany, rozvoj softwarového ekosystému. |
|
1990 - 1992 |
Director of Special Projects |
Ředitelka speciálních projektů, podřízená přímo CEO; hlavní manažerka projektu CDTV - koordinace vývoje hardwaru i softwaru, marketing nového zařízení. |
Odchod a život po Commodore
Ještě, než Gail Wellington definitivně uzavřela svou kariéru v počítačovém průmyslu, začala se připravovat na zcela novou životní etapu. Již počátkem roku 1992, nedlouho před odchodem z Commodore, se Gail společně se svou dcerou pustila do vlastního podnikání.
Společně si zakoupily a otevřely květinářství s názvem “Three Peas in a Pod” v městečku Royersford v Pensylvánii. Její dcera byla zkušenou floristkou, zatímco Gail se postarala o obchodní stránku věci. Zpočátku to brala spíše jako vedlejší činnost, ale po odchodu z Commodore se květinářství a rodinný podnik staly její hlavní náplní. Gail se tím symbolicky přesunula z high-tech světa do poklidnější oblasti kreativity a drobného podnikání.
Vedle práce v květinářství se Gail vrátila k umění, které ji odjakživa přitahovalo. Začala se intenzivně věnovat malbě - zejména pastelům a akvarelu. Své umělecké dovednosti zdokonalovala i formálním studiem: absolvovala kurzy malby například v South Hill Park v anglickém Bracknellu a na Gallery School of Pottstown (umělecká škola v Pottstownu v Pensylvánii). Brzy se vyprofilovala jako zručná pastelistka a akvarelistka a část svých výtvorů začala nabízet veřejnosti. Vytvořila například kolekci pohlednic s reprodukcemi svých obrazů, které prodávala ve svém květinářství. Její návrat k umění byl úspěšný - malování se pro ni stalo nejen koníčkem, ale i dalším způsobem, jak těšit komunitu kolem sebe.
Gail Wellington byla velmi činorodá i v místní komunitě. Přestěhovala se do Limerick Township v Pensylvánii, kde se zapojila do občanského života. Psala a redigovala lokální komunitní zpravodaj, který vycházel tiskem i online a informoval o dění v sousedství. Také se zapojila do vzdělávání - působila jako dobrovolnice v programu „Art Goes to School“, v rámci něhož docházela do škol v oblasti Delaware Valley a vedla výukové hodiny umění pro děti. Kromě toho zastávala vedoucí roli v místní umělecké organizaci ArtFusion 19464, což je malé komunitní umělecké centrum a škola v oblasti Pottstown. Gail zde působila jako předsedkyně správní rady a pomáhala tak řídit chod této neziskové instituce. Její energie a ochota věnovat čas druhým byly obdivuhodné - i ve vyšším věku zůstávala aktivní, společensky prospěšnou osobou s vášní pro umění a srdcem stále zapáleným pro komunitu (podobně jako kdysi pro své milované počítače).
Úmrtí
Gail Wellington zemřela 14. května 2025 ve věku 85 let ve svém domovském městě Limerick v Pensylvánii. Zpráva o jejím skonu hluboce zasáhla komunitu fanoušků Commodore a Amigy po celém světě. Připomněli si ji jako průkopnici, která se výrazně zapsala do historie osobních počítačů - byť možná ne vždy na očích veřejnosti, její přínos byl nenahraditelný.
Po oznámení její smrti ji mnozí bývalí kolegové a současní nadšenci označili za „Commodore legendu“ a vyjádřili vděčnost za vše, co pro komunitu udělala. Gail Wellington zůstane v paměti jako žena, která pomohla přivést na svět Amigu, doslova “odchovala” projekt CDTV a která i po odchodu z technologické branže pokračovala v obohacování života lidí kolem sebe. (Příčina úmrtí nebyla veřejně oznámena.)




