Open Amiga Foundation

Vznik kampaně COSA (1999) – otevření zdrojů AmigaOS

Open Amiga Foundation

Koncem roku 1999 se v komunitě fanoušků Amigy zrodila iniciativa Campaign to Open Source AmigaOS (COSA). Jejím cílem bylo přesvědčit tehdejšího vlastníka platformy (společnost Gateway 2000) k uvolnění zdrojových kódů klasického operačního systému AmigaOS jako open source​. Za kampaní stál zejména Steve Crietzman, který se stal jejím prezidentem​. COSA argumentovala tím, že AmigaOS může přežít jen tehdy, pokud si výrazně rozšíří uživatelskou a vývojářskou základnu po vzoru Linuxu - otevření kódu by umožnilo komunitě pokračovat ve vývoji opuštěného systému a přenést jej i na jiné hardware platformy​. Kampaň získala podporu mnoha členů Amiga komunity, a dokonce i známého propagátora open source Erica S. Raymonda​.

Prvotním impulsem pro vznik COSA bylo oznámení Gateway, že opouští další vývoj „klasického“ AmigaOS a místo toho se zaměří na nový softwarový koncept (tzv. Amiga Operating Environment). Pro mnoho uživatelů to bylo jasným signálem, že Gateway nemá zájem Amigu skutečně oživit​. COSA proto začala vyjednávat s vedením Gateway (zejména s tehdejším prezidentem Amiga, Inc. Tomem Schmidtem) o možnosti uvolnit AmigaOS komunitě​. Schmidt údajně nebyl proti - byl „v zásadě nakloněn“ této myšlence. Podle dobových zpráv byla Gateway dokonce ochotna jako gesto dobré vůle poskytnout velkou část zdrojových kódů AmigaOS, s výjimkou komponent zatížených licencemi třetích stran (např. jazyk ARexx)​. Tato jednání však byla před koncem roku 1999 náhle přerušena v důsledku změny vlastníka platformy.

Zlom - prodej Amigy a vznik Open Amiga Foundation (2000)

Dne 31. prosince 1999 oznámila Gateway prodej všech práv k Amize firmě Amino Development (později přejmenované na Amiga, Inc. vedenou bývalým manažerem firmy Commodore / Amiga Billem McEwenem). Gateway si ponechala pouze některé patenty spojené s Amiga technologií​. Tato změna vlastníka znamenala konec nadějí, že by zdrojový kód AmigaOS mohl být komunitě uvolněn přímo Gateway. Nově vzniklá Amiga, Inc. totiž měla s AmigaOS jiné plány - klasický systém chtěla využít spíše jako lákadlo k propagaci svého připravovaného nového softwarového produktu (tzv. AmigaDE založeného na technologii Tao/Elate) a o otevření zdrojů neměla zájem​. Rozhodnutí Amino / Amiga, Inc. nepokračovat v jednáních o open source AmigaOS bylo pro členy COSA velkým zklamáním a de facto znamenalo zmaření původního cíle kampaně​.

Během několika týdnů se však iniciativa COSA transformovala do nové podoby a pokračovala pod názvem Open Amiga Foundation (OAF)​. Z neformální kampaně se tak stala organizace s širším záběrem. OAF oficiálně vznikla počátkem roku 2000 (zmiňována je již v březnu/dubnu 2000) a převzala agendu COSA v nových podmínkách​. Název „Open Amiga“ odrážel zaměření na otevřený vývoj platformy, byť nešťastnou shodou okolností tvořil zkratku OAF (anglicky „prosťáček“), což neuniklo pozornosti dobového tisku​.

Cíle a strategie Open Amiga Foundation

Hlavním posláním OAF zůstalo prosazovat otevření AmigaOS, avšak po neúspěchu u Amiga, Inc. se organizace rozhodla soustředit na alternativní cestu. Tou bylo spolupracovat s existujícím open-source projektem AROS (Amiga Research Operating System) - nezávislou implementací AmigaOS 3.x. V dubnu 2000 oznámila Open Amiga Foundation strategické partnerství s týmem AROS​. Podle dohody převzala OAF odpovědnost za public relations, marketing, organizační a právní záležitosti spojené s projektem AROS​. Cílem bylo ulevit vývojářům, aby se mohli plně soustředit na programování, zatímco OAF zajistí propagaci a potřebné zázemí. OAF také deklarovala záměr obecně prosazovat otevřené standardy a platformy v Amiga komunitě a částečně suplovat roli někdejší podpory vývojářů (CATS) z dob Commodore​.

OAF a AROS společně formulovaly ambiciózní vizi budoucnosti AmigaOS: ve svém prohlášení uvedly, že jejich cílem je „nastínit pro AmigaOS budoucnost, která bude odvážná, radikální a dalekosáhlá, a dá AmigaOS šanci na skutečné přežití a růst při zachování jeho unikátní identity“​. Tato vize fakticky počítala s tím, že open-source klon AmigaOS může v komunitě prosperovat nezávisle na oficiální Amize. Současně však OAF deklarovala, že nepřestane vyvíjet tlak na Amiga, Inc. ohledně otevření originálního AmigaOS​ - podle informací OAF byli někteří manažeři Amiga, Inc. myšlence neoficiálně nakloněni, bránily jí však komplikované právní překážky (např. klíčové části systému chráněné patenty stále drženými Gateway)​.

Podpora komunity a zapojení vývojářů

Kampaň COSA/OAF se těšila široké podpoře komunity klasických amigistů. Mnozí ji vnímali jako naději, že AmigaOS bude moci pokračovat v evoluci komunitním způsobem i po ukončení oficiální podpory​. Open-source model lákal nové programátory, podobně jako to bylo u Linuxu. Bývalý šéf evropské pobočky Amigy Petro Tyschtschenko veřejně podpořil myšlenku otevření systému (v článku “AmigaOS - The Case for Open Source” na podzim 1999) a vyzdvihoval možnost propojení bohaté základny Amiga talentů s rostoucím vlivem open-source komunity. Rovněž zmíněný Eric S. Raymond poskytl kampani určitou publicitu a kredibilitu​.

Strategie OAF aktivně zapojila i existující vývojářské projekty. Díky partnerství s AROS došlo v roce 2000 k urychlení vývoje systému AROS - v první polovině roku (únor až květen 2000) společné úsilí přispělo k vydání beta verze systému AROS fungující na běžných PC s procesory x86​. OAF pomáhala zprostředkovat i konkrétní technické příspěvky: např. tým vývojářů projektu PowerOS daroval AROS svůj implementovaný modul Exec pro procesory PowerPC, který OAF pomáhala integrovat (hledala experty na PPC assembler pro portaci tohoto kódu)​. OAF také oslovila několik bývalých vývojářů Commodore s žádostí, zda by neuvolnili zdrojové kódy svých AmigaOS komponent či nástrojů, aby mohly být dále rozvíjeny komunitou​. Tímto způsobem se organizace snažila získat alespoň části kódu legální cestou od původních autorů (pokud nevlastnila práva přímo Amiga, Inc.).

Na druhé straně existovala i určitá skepse či nezájem. Konzervativnější část komunity měla obavy, že otevření AmigaOS a jeho případný běh na neamigovém hardware (PC) by mohly „rozmělnit čistotu“ platformy​. Tyto hlasy však byly spíše v menšině a obecně převládal názor, že přilákání nových uživatelů a vývojářů je pro přežití AmigaOS zásadní​. Samotná Amiga, Inc. s OAF oficiálně nespolupracovala - přestože její představitelé (Bill McEwen a spol.) navenek otevřený kód neplánovali, nepřímo těžili z pokračujícího zájmu komunity o AmigaOS. Např. spekulace tisku při převzetí Amigy firmou Amino naznačovaly, že „přechod do open source světa se jeví jako pravděpodobný krok“​, čímž se zvyšovala pozitivní odezva komunity na nový Amiga, Inc., ačkoli realita pak byla jiná.)

Výsledky a vliv na AROS / MorphOS

Navzdory velkému úsilí nedosáhla Open Amiga Foundation uvolnění oficiálního zdrojového kódu AmigaOS. Jednání s firmou Gateway sice naznačila ochotu ke kompromisu​, ale prodej Amigy tyto plány zhatil. Amiga, Inc. pak jakoukoli možnost open-source licence pro AmigaOS smetla ze stolu. OAF se však podařilo zachovat kontinuitu myšlenky otevřeného AmigaOS díky podpoře projektu AROS​. Ten se postupně stal de facto náhradním open-source systémem pro komunitu classic Amiga - během roku 2000 dosáhl významných pokroků (jak již zmíněno, beta verze pro x86, vylepšená modulární architektura apod.) i díky zviditelnění, které přinesla OAF​. OAF tak nepřímo přispěla k růstu AROS a upevnila myšlenku, že AmigaOS-like” systém může vznikat komunitně.

Ve stejné době se objevily i alternativní přístupy k budoucnosti AmigaOS. Projekt MorphOS, vyvíjený od konce 90. let skupinou bývalých vývojářů z firmy Phase5, sledoval cíl vytvořit moderní klon AmigaOS pro PowerPC, avšak na uzavřeném zdrojovém kódu. I MorphOS uvolnil v roce 2000 první veřejnou beta-verzi svého systému​. Existence MorphOS znamenala „konkurenční“ směr - místo open source komunitního vývoje šlo o komerčně řízený systém. Open Amiga Foundation s MorphOS přímo nespolupracovala, ale obě iniciativy ilustrovaly roztříštěnost i životaschopnost Amiga komunity: jedna frakce vsadila na otevřenou spolupráci (AROS/OAF), druhá na navázání na původní OS technologii v komerční režii (MorphOS). Nepřímo mohla OAF ovlivnit MorphOS tím, že vytvářela tlak na otevřenost - MorphOS tým byl občas dotazován, zda nevyužil uniklé zdrojové kódy AmigaOS, což zdůrazňovalo význam legální čistoty kódu​. Celkově však větší vliv OAF spočíval v posílení AROS. MorphOS se rozvíjel nezávisle.

Ukončení činnosti a odkaz

Intenzivní působení OAF netrvalo příliš dlouho. Zakladatel Steve Crietzman se během roku 2000 dostal pod značný tlak - snaha vyjednávat s velkými firmami a řešit právní otázky byla vyčerpávající. Již koncem léta 2000 se stáhl do ústraní a v září 2000 formálně oznámil rezignaci na funkci předsedy OAF ze zdravotních a osobních důvodů (jak později litoval, na čas zmizel bez vysvětlení)​. Řízení organizace převzala ustanovená rada (tzv. „přechodná rada“), která měla pokračovat v činnosti OAF​. Prakticky však od podzimu 2000 aktivita Open Amiga Foundation uvadala. Do konce roku 2000 ještě proběhly pokusy o reorganizaci a zřejmě poslední prezentace OAF na setkání World of Amiga v prosinci 2000, poté však zprávy o činnosti utichají.

Během roku 2001 se těžiště komunálních snah definitivně přesunulo k projektům, jako je AROS či MorphOS, a Open Amiga Foundation postupně zanikla. Webové stránky openamiga.org po čase zmizely z internetu a organizace již nevydala žádná další prohlášení. Hlavním důvodem ukončení činnosti OAF byla neochota vlastníků AmigaOS ke spolupráci (bez oficiálního kódu se původní mise vyčerpala) a také vyčerpání klíčových osobností. Steve Crietzman odešel zklamán, že “přes veškerou snahu byly původní cíle zmařeny novým vedením Amigy”​.

Odkaz Open Amiga Foundation však v komunitě přetrval. Myšlenka otevřeného AmigaOS inspirovala vývojáře dál - AROS pokračuje dodnes jako plně funkční open-source implementace AmigaOS 3.1. Také pozdější projekty (např. otevření zdrojů některých komponent AmigaOS 3.1 v rámci AmigaOS 3.1.4/3.2, nebo snahy získat zdrojáky Kickstart ROMů prostřednictvím komunitních kampaní) lze považovat za ideové dědice COSA/OAF. Open Amiga Foundation sehrála v přelomové době 1999 - 2000 důležitou roli tím, že sjednotila komunitu kolem vize otevřené Amigy, ačkoli této vize nakonec nebylo dosaženo oficiální cestou. Svou aktivitou ale pomohla uchovat Amiga platformu při životě v jiné formě a rozšířit ji na nové obzory mimo původní komerční rámec​.


Přidat komentář

Odhadované roční prodeje

odhadovany prodej

Prodeje podle regionů

prodej regiony

Počet prodaných kusů

Počet prodaných kusů