ReAmiga 4091 project


Zájem o využití SCSI řadičů na amigách oživil příchod redukcí od Acardu, SCSI2SD či ZuluSCSI. Rychlé SCSI na Amize existuje na turbo kartách, pomalejší pro Zorro II sloty a pro Zorro III? V podstatě dvě karty, FastlaneZ3, která navíc umí i rozšířit paměť, a pak - Commodore A4091. A když se dva firmwaroví inženýři setkají v garáži v Silicon Valley a začnou společně vytvářet hardware, vznikne z toho co? ReA4091!

Číst dále...

Amiblaster Deluxe


Amiblaster Deluxe je 16-bitová zvuková karta určená pro Zorro sloty. Je to evoluční následovník zvukové karty Prelude od A.C.T (Albrecht Computer Technik), přesněji repliky Prelude (první repliky). Právě replika Prelude a její možná omezení vedla Alexandera Engelhardta (Alf24de) k vytvoření Amiblasteru. Na práci na kartě se dále podíleli Matthias Hampel (Mattymuc) a Thomas Wenzel (TomSoniq).

Číst dále...

Access (Refit)


Access je dílem firmy Index Information Ltd., konkrétně Steva Rencontra a Micka Tinkera. V době svého vzniku (1997) se jednalo o unikátní zařízení. Tato unikátnost vycházela nejen z jeho stavby, ale také z použité technologie FPGA. Celé zařízení je totiž základní deska, kterou lze díky svým rozměrům umístit do standardní 5,25" pozice libovolné skříně/toweru, přesněji řečeno - pokud se tam vleze.

Číst dále...

Ranger - zapomenutý čipset, který mohl změnit Amigu

Napsal Prober.

Dnes, když se mluví o vývoji Amigy, většina lidí zná čipové sady OCS, ECS a AGA. Málokdo však ví, že mezi OCS a AGA mohla vzniknout jedna skutečně revoluční architektura: Ranger.

Projekt Ranger byl ambiciózní pokus inženýrů v Commodore vytvořit vysoce výkonný grafický čipset, který by posunul Amigu do ligy profesionálních pracovních stanic už někdy v roce 1988 až 1989. Bohužel, Ranger se nikdy nedostal za fázi prototypů - ale jeho existence ukazuje, jak odvážné plány Commodore měl.

Historie vzniku Ranger

Krátce po uvedení Amigy 1000 (1985) si inženýři v Commodore uvědomili, že čipová sada OCS má sice obrovský potenciál, ale zároveň omezení, která budou postupně limitovat další rozvoj:

  • 16-bit paměťová sběrnice,
  • maximálně 512 KB CHIP RAM (později rozšířitelné na 1 MB),
  • omezené barevné režimy.

Projekt Ranger měl být původně vyvíjen jako druhá generace čipové sady Amigy. Vývoj začal přibližně v roce 1986, vedený týmem kolem lidí jako:

JménoRole
Jay Miner Inspirace architekturou (i když už pracoval jinde)
Jeff Porter Hardwarový vývoj v Commodore
Dave Haynie Pozdější autor některých Ranger dokumentací

Cílem bylo výrazně překonat OCS a přinést funkce, které by konkurovaly (a možná překonaly) i pracovní stanice Sun, Apollo nebo Silicon Graphics.

Co měl Ranger nabídnout?

Ranger měl být zásadní modernizací Amigy, zejména v těchto oblastech:

  • Větší paměť: 2 MB CHIP RAM jako standard, bez potřeby externích řešení,
  • Pokročilejší grafika:
    • 1280×1024 pixelů při 4 barvách,
    • nižší rozlišení s více barvami (256 barev plánováno při nižších rozlišeních),
  • TrueColor režimy v některých rozlišeních (teoretická podpora až 16-bit barev),
  • Zásadně vyšší propustnost paměťové sběrnice (32-bitové operace),
  • Rychlejší správa DMA, spritů, copperu a blitteru.

Ranger měl být nejen herní platformou, ale i seriózní grafickou pracovní stanicí.

Technická specifikace Ranger (plánovaná)

ParametrHodnota
Paměť 2 MB CHIP RAM (standard)
Šířka paměťové sběrnice 32 bitů
Grafické režimy 1280×1024 (4 barvy), nižší rozlišení s 256 barvami
Barevná hloubka až 16-bit (TrueColor režimy)
Zpětná kompatibilita plánována s OCS
DMA rychlejší a efektivnější než u OCS / ECS
Sprity vylepšené, s větší šířkou a možností více barev
Copper a Blitter vylepšené, vyšší výkon, lepší synchronizace s CPU

Co bylo unikátní na Rangeru?

? TrueColor grafika

Na konci 80. let bylo TrueColor zobrazování (tisíce až miliony barev) doménou pouze špičkových stanic od Silicon Graphics a Apple. Ranger měl přinést 16-bit barevnou hloubku do osobního počítače už v roce 1988 - 1989 - dva až tři roky před nástupem standardních SVGA karet na PC.

? 2 MB CHIP RAM

Zatímco OCS měl 512 KB a ECS 1-2 MB čipové paměti, Ranger měl automaticky 2 MB, bez potřeby doplňkových modulů.

? Výrazně vyšší propustnost

32-bitová sběrnice paměti by umožnila rychlejší grafiku, lepší multitasking a hladší animace než kdykoli předtím na Amize.

Proč byl Ranger zrušen?

Přestože projekt Ranger vypadal slibně, nakonec byl zrušen z několika důvodů:

  • Cena: Výroba čipů a pamětí (zejména 2 MB RAM) byla v té době velmi drahá, a Commodore se obával, že výsledný produkt bude neprodejný pro běžné uživatele.
  • Obavy o kompatibilitu: Přestože zpětná kompatibilita byla plánována, nebyla garantována - a to bylo u Amigy velké riziko.
  • Manažerské rozhodnutí: Vedení Commodore raději vsadilo na postupné evoluční kroky (ECS) a pozdější AGA, než riskovat radikální změnu.
  • Interní chaos: V 80. letech mělo Commodore problémy s interní koordinací a prioritami.

Ranger tedy skončil jen na papíře a v raných návrzích.

Shrnutí

Ranger byl neuskutečněný čipset, který měl udělat z Amigy nejmodernější multimediální a grafickou pracovní stanici své doby.
Přinesl by 32-bitovou architekturu, 2 MB CHIP RAM, TrueColor režimy a vysoká rozlišení - v době, kdy většina domácích počítačů bojovala se 16 barvami.

I když se Ranger nikdy nedostal do výroby, jeho koncept ukazuje, jak ambiciózní vize Commodore a inženýrů Amigy původně byly. Je to "ztracená šance" v historii Amigy - a fascinující připomínka toho, jak moc mohla být Amiga napřed, kdyby dostala šanci.

Přidat komentář

Odhadované roční prodeje

odhadovany prodej

Prodeje podle regionů

prodej regiony

Počet prodaných kusů

Počet prodaných kusů