ToolManager 2.1a - Nástroj nástrojů
Kdyby existovalo něco jako hitparáda utilit, na špičce by neustále byl jeden program - ToolManager. Důvod je prostý. Každý s počítačem pracuje jinak, ale něco musíme dělat všichni - spouštět programy. Amiga nabízí CLI (pro "nejopravdovější" programátory), ale samozřejmě běžnější je použití ikon Workbenche.
Ovšem ani ty nejsou ideální. Pokud je potřebný program pohřben v hlubině adresářové struktury, není snadné se dostat k jeho ikoně a hlavně to zabírá čím dál dražší čas. Již v OS 2.04 Commodore nabídl další možnost - menu Tools. Záměr byl takový, že programy připojí do tohoto menu položku, jíž bude možné program spouštět. Ovšem program by na to musel být speciálně připraven. Jako obvykle z toho nic nebylo, ale objevily se PD programy schopné nové menu využít.
Utilit tohoto typu je víc, ale první místo zaujímá právě ToolManager. Napsal jej německý programátor Stefan Becker a poslední verze nese číslo 2.1(a).
Jak je již obvyklé, vyžaduje OS 2.04 nebo vyšší. Pevný disk přímo nevyžaduje, ale na čistě disketovém systému je jeho využití dost problematické.
Co všechno ToolManager umí? Jeho hlavním účelem je spouštění programů. Avšak od verze 2.0 se neomezuje jen běžné programy. U těch může simulovat jak spouštění z Workbenche, tak z CLI. Ale stejně dobře může volat programy ARexxu a dokonce může předávat i stisky kláves (k tomu se vrátím později).
Celý ToolManager je postaven na objektovém principu. Spouštěné programy považuje za objekty určitého typu, konkrétně typu Exec. Tyto objekty můžete spouštět několika různými způsoby. Předně pro ně můžete vytvořit položky v menu Tools (objekty typu Menu). Když zvolíte položku, spustí se příslušný objekt.
ToolManager se představuje - ikony a dok.
Jenže tím to nekončí. Když si vytvoříte objekty typu Icon, můžete v okně Workbenche zobrazit nové ikony, jimiž vyvoláte příslušné objekty typu Exec - tedy budete mít ikony volající programy. (Pro ikonu musíte vytvořit její "obrázek", objekt typu Image).
A pak jsou tu objekty typu Dock. "Doky" jsou vlastně okna obsahující grafické nebo textové symboly. Když klepnete myší na určitý symbol, spustí se odpovídající objekt. Lidsky řečeno se na obrazovce objeví proužek s ikonami (nebo texty), jimiž můžete volat programy. (Grafické symboly jsou objekty typu Image). Mimochodem, koncepce doků je převzata ze systému NeXT.
A pokud vám to nestačí, pro každý objekt typu Exec můžete nadefinovat "horkou klávesu" - kombinaci kláves, která objekt spustí.
Když to shrnu, nabízí ToolManager celkem čtyři způsoby volání programů (přesněji objektů typu Exec) - položkou menu Tools, ikonou na Workbenchi, z doku a kombinací kláves.
Objektový přístup ToolManageru je sice zpočátku těžko stravitelný, ale po delším používání mu přijdete na chuť. Nejdřív však musíte ToolManager nainstalovat. To není problém, protože o instalaci se postará standardní Installer.
ToolManager je rozdělen na několik částí. Knihovna "toolmanager.library" (30 KB) se umístí do adresáře "LIBS:", do adresáře "L:" putuje "WBStart-Handler" (2 KB). "Vlastní program "ToolManager" (3 KB) se zkopíruje do adresáře "WBStartup" a konfigurační program "ToolManager" (58 KB) samozřejmě bude v adresáři "Prefs".
Díky tomuto rozdělení zabírá ToolManager při běhu jen pár kilobytů a tak si jej může dovolit i Amiga s menší RAM.
Po nainstalování musíte vyvolat konfigurační editor "ToolManager", kde začnete tvořit své objekty. Nemohu zde zacházet do podrobností, ale nejprve byste si měli vytvořit objekty typu Exec (programy) a další "stavební kameny". Z nich si pak ulepíte své prostředí.
Pro nejčastěji používané aplikace je vhodné nastavit i horkou klávesu. Dále je pak na řadě menu Tools a poté ikony a doky.
Jenže to pořád ještě není všechno. Objektem typu Exec totiž může být kromě již zmíněných věcí také dok, takže například položka menu Tools může otevřít dok. Navíc doky také mohou mít své horké klávesy. A dok samozřejmě může volat další doky.
Objekty typu Image pro ikony a doky nejsou omezeny jen na statické obrázky. Objektem typu Image totiž mohou být normální ikony nebo obrázky ve formátu ILBM nebo animace ve formátu ANIM. Opravdu, animace! Ovšem pouze pro doky, pro ikony ToolManager podporuje pouze statické obrázky. Funguje to tak, že po klepnutí na animaci v doku se před spuštěním odpovídajícího programu animace přehraje.
Asi takhle vypadá animovaný dok.
Navíc tu je objekt typu Sound, který umožňuje, aby po zvolení ikony nebo položky menu Tools zazněl zvuk. Musíte k tomu však mít nějaký program přehrávající zvuky a podporující ARexx, protože objekt typu Sound je vlastně jen příkaz ARexxu vyslaný příslušnému programu.
ToolManager dokonce podporuje i sítě, nabízí speciální objekt Access, který umožňuje nastavit přístupová práva. V našich podmínkách to ovšem asi těžko využijete.
Jak vidíte, ToolManager nabízí řadu možností spouštění programů a umí to navíc pořádně multimediálně okořenit.
Jednotlivé možnosti můžete všelijak kombinovat a využití všech možností programu závisí pouze na vaší fantazii. To se týká zvláště doků, které mají řadu parametrů. Mohou být grafické nebo textové, mohou se otevírat pod ukazatelem myši nebo na určené pozici a také se mohou po vyvolání programu
zavřít.
Proč o tom píšu? Menu Tools má jednu, zpočátku neznatelnou nevýhodu. Položky lze zapisovat pouze v jedné úrovni, neumožňuje podmenu (podobně na tom byl až donedávna i Macintosh). ToolManager je sice natolik inteligentní, že při velkém počtu položek v menu Tools menu rozvine do více sloupců vedle sebe, ale v takovém menu se již těžko něco hledá (znám to z vlastní zkušenosti). Stefan Becker by samozřejmě jistě byl schopen nějaká podmenu naprogramovat, avšak znamenalo by to nekompatibilní zásah do systému, což nechtěl. Řešením jsou právě doky. Položka menu Tools nebude volat přímo program, místo toho vyvolá dok. Když dok nastavíte tak, aby se otevíral pod ukazatelem myši a po vyvolání programu se zavřel, máte velmi dobrou náhradu
podmenu (já to tak mám).
Tady se ToolManager konfiguruje.
Jak již víte, objekty typu Exec mohou být také horké klávesy. To se hodí při práci s komoditami. Můžete si například vytvořit ikonu, která vyvolá horkou klávesu pro určitou komoditu a tím zobrazí její uživatelské rozhraní. Vhodným kandidátem je samozřejmě Exchange. Když zapomenete kombinaci kláves, můžete použít ikonu.
Takových možností je víc, upřímně přiznávám, že sám zdaleka nevyužívám všech zde uvedených možností ToolManageru.
Významnou vlastností ToolManageru je jeho konformita se systémem. Je samozřejmě komoditou, podporuje lokalizaci (obsahuje dokumentaci a katalogy pro většinu důležitých evropských jazyků a také pro jedno německé nářečí). Dokumentace je hned ve třech formátech - jako ASCII soubory, jako soubory AmigaGuide a ve formátu .DVI pro TeX. Anglický Guide soubor má 72 KB a opravdu podrobně popisuje vše potřebné.
Konfigurační program vypadá úplně stejně jako ostatní programy adresáře Prefs, všechny jeho gadgety mají klávesové ekvivalenty a celkově má opravdu intuitivní ovládání. Přesto není zkonfigurování ToolManageru zcela triviální záležitost - možností je prostě příliš mnoho. Samozřejmě si můžete uložit
více různých konfigurací a není problém mezi nimi přepínat.
ToolManager také podporuje další zajímavou vlastnost OS 2.x/3.x - AppIcons, AppItems a AppWindows. Okna konfiguračního programu jsou typu AppWindow, což znamená, že pokud do nich "hodíte" ikonu požadovaného programu, automaticky se nastaví příslušné hodnoty. Ikony (objekty Icon) jsou AppIcons - když na ikonu ToolManageru hodíte ikonu datového souboru, ToolManager spustí příslušný program a pokusí se do něj nahrát datový soubor. Například když na ikonu textového editoru hodíte ikonu textového souboru, editor po spuštění automaticky nahraje "vhozený" text. Podobně fungují položky menu Tools - když zvolíte ikonu souboru a poté vyberete položku, program se nahraje se zvoleným souborem (takové položky se označují jako AppItems).
ToolManager funguje bez problémů na OS 2.04, 2.1, 3.0 i 3.1 a nevadí mu ani grafické karty.
ToolManager 2.1 není právě nový, pochází z roku 1993. Avšak v roce 1995 se objevila nová drobná aktualizace na verzi 2.1a. Aktualizace obsahuje pouze nové knihovny a dokumentaci, vše ostatní již musíte mít.
Ve verzi 2.1a byly vyřešeny určité problémy s nastavováním cesty a nově přibyla podpora knihovny "screennotify.library". Tato knihovna (velká necelé 3 KB) vyšle signál, když se otevře nebo zavře obrazovka typu public. ToolManager toho využil pro své doky, které při zavření public obrazovky zavře a po otevření obrazovky doky opět zobrazí. Například pokud měníte rozlišení Workbenche, nemusíte již doky vypínat. Ovšem za jistých okolností může dojít k zablokování systému (podrobnosti jsou v dokumentaci). A dávejte pozor na public obrazovky MUI 2.3! Ty systém zablokují určitě. MUI 3.x by tyto potíže již mít neměl.
Knihovnu "toolmanager.library" využívají i jiní programátoři (Stefan Becker šíří také všechny zdrojové kódy ToolManageru a programátorskou dokumentaci). Například textový editor GoldEd používá doky ve stylu ToolManageru.
Kromě chvály nyní také trochu kritiky. Máte-li v konfiguraci ToolManageru hodně objektů (desítky až stovky) trvá inicializace ToolManageru dosti dlouho (na mé A3000 řádově desítky sekund).
Také konfigurační program by mohl být lepší. Jednotlivé objekty by mohly být lépe provázány a aktualizace v souvisejících objektech by mohly probíhat automaticky. A někdy by ještě bylo možné zvýšit flexibilitu (například textové doky používají přímo názvy objektů Exec). Samozřejmě se nejedná o žádné zásadní chyby.
Teď by vám všem již mělo být úplně jasné, proč si pořídit ToolManager (pokud ne, jste beznadějný případ a dál se s vámi nebavím).
Sehnat ToolManager totiž není těžké. Verzi 2.1 seženete na disketách Fish #872 a #873. Pochopitelně je také na Aminetu. Konkrétně jsou to tyto archívy:
ToolManager21a.lha util/boot 24K Aktualizace na verzi 2.1a
ToolManager21b.lha util/boot 490K Dokumentace a binární soubory verze 2.1
ToolManager21g.lha util/boot 175K Ikony, obrázky a animace pro ToolManager
ToolManager21s.lha util/boot 280K Zdrojové kódy a programátorské materiály
Najdete je též na CD kompletu Aminet Set 2.
To nejlepší na konec. ToolManager je giftware, to znamená, že za něj nemusíte nic platit, ovšem pokud chcete, můžete autorovi poslat nějaký dárek. Zajímavá je také Stefanova klauzule, jíž si vymiňuje, že ToolManager nebude užíván na strojích používaných pro vojenské účely - Amigy v khaki mají
smůlu.
| Program: | ToolManager |
| Popis: | Vysoce flexibilní utilita pro spouštění programů |
| Verze: | 2.1(a) |
| Autor: | Stefan Becker |
| Typ: | Giftware (nesmí být použit pro vojenské účely) |
| Zdroj: | Aminet, Aminet Set 2, Fish #872 a #873 |
| Poznámka: | Vyžaduje OS 2.04 nebo vyšší |



