Thomas a Hans-Jörg Frieden
Thomas a Hans‑Jörg Frieden jsou bratrské duo zkušených softwarových vývojářů, známých především díky svému podílu na vývoji operačních systémů AmigaOS 4.0 a 4.1. Již na konci 90. let si získali slávu v komunitě Amigy díky vývoji herních portů a 3D knihoven. Mezi jejich hlavní úspěchy patří například:
- Porty her a 3D knihovny: Friedeni spolu s kolegy portovali populární PC hry na Amigu (např. Abuse či Descent) a spoluvytvořili grafické 3D API Warp3D pro Amigu. Warp3D umožnilo jednodušší podporu 3D akcelerace na Amize a jeho autoři (včetně bratrů Friedenových) za něj získali uznání.
- Knihovna MiniGL: Bratři Friedenové dále vyvinuli knihovnu MiniGL - podmnožinu OpenGL přizpůsobenou pro starší Amigy - která zrychlovala porty her jako Freespace či Shogo. MiniGL využívalo Warp3D pro hardwarovou akceleraci a bylo určeno právě pro hry portované Hyperion Entertainment.
- Klíčová role u AmigaOS 4: Když Hyperion Entertainment (belgická firma vyvíjející nové AmigaOS) hledal vývojáře pro AmigaOS 4, angažoval právě Friedeny. Ti spolupracovali na jádře ExecSG (nová multi-taskingová verze tradičního Amiga Execu) a dalších jádrových modulech (programový loader elf.library, podpora 3D apod.). ExecSG byl licencován Hyperionem od Bratrů Friedenových, přičemž autoři si podle dostupných informací ponechali vlastnická práva (Hyperion získal pouze právo jej používat ve formě spustitelného kódu).
Každý z bratrů má přitom bohatou profesní historii. Hans‑Jörg Frieden vystudoval matematiku, v 90. letech se specializoval na 3D grafiku a programování - vedle herních portů pracoval i na 3D ovladačích pro letecké simulátory u firmy Smiths Aerospace. Thomas Frieden má podobné zkušenosti a působil jako technický ředitel některých portů her i přenosů SW mezi platformami. Oba bratři ovládají řadu programovacích jazyků (C, C++, Java, Python aj.) a pracovali s různými operačními systémy (Windows, MacOS, Linux, BSD i AmigaOS).
Vývoj AmigaOS 4.0 a 4.1
Vstup Friedenů do světa Amigy byl přirozený - již jejich předchozí práce ukázala, že dobře rozumí způsobu programování na této platformě. Hyperion si je přizval koncem roku 2001, kdy vznikla smlouva na AmigaOS 4.0. Hans‑Jörg byl přímo jmenován technickým ředitelem projektu, psal specifikace k systému a společně s Thomasem vytvářel klíčové součásti nové Amigy. Jejich úkolem bylo zejména přepsat jádro na PowerPC (ExecSG), zajistit podporu knihoven pro spouštění programů (.elf.library) a připravit 3D vrstvu (Warp3D a MiniGL). Díky tomu byl AmigaOS 4.0 postaven na modernější architektuře (PowerPC) a byl částečně zpětně kompatibilní s původními AmigaOS 3.x programy.
Přesné role bratří Friedenových nejlépe dokumentuje právní spis z roku 2007. V něm Hans‑Jörg uvedl, že pracoval na jádře a celkovém technickém vedení AmigaOS 4.0. Thomas v té době působil jako kontraktor Hyperionu a oba si ve smlouvě vyjednali, že do momentu plné úhrady zůstanou vlastníky vyvinutého kódu. Díky tomu mohla firma Hyperion systém nabídnout k prodeji pod svým jménem, přičemž Integrační a další aktualizace (AmigaOS 4.1, 4.1 Update 1 atd.) vznikaly pod hlavičkou Hyperionu, ale technické zásluhy zůstávají Friedenovým.
Spolupráce s Hyperion Entertainment a A-EON Technology
Hyperion Entertainment s Friedeny úzce spolupracoval od počátku vývoje OS4. Belgičané zajistili distribuci, marketing a certifikace systému pro různé PowerPC platformy (AmigaOne, SAM, Pegasos). Na straně Bratrů Friedenových byla programátorská práce a architektura systému. V tiskových zprávách Hyperion často děkoval zákazníkům a partnerům, zejména britské firmě A-EON Technology, která se podílela na vývoji a propagaci OS4 (např. díky společnému projektu nového balíčku Enhancer Software pro A-EON hardware).
Společnost A-EON má důležitou roli i v technologickém odkupu původních knihoven - v roce 2014 oznámila, že odkoupila či sdíleně vlastní 3D API Warp3D, které bratři Friedeni vyvinuli v 90. letech. Dnes A-EON dále rozvíjí 3D grafiku pro Amigu (Warp3D Nova apod.), často s odkazem na původní práci Friedenových a jejich následovníků. Hyperion a A-EON tak zajišťují, aby práce Friedenu nezapadla - starší Amiga OS 3.x aplikace mohou na novějších systémech díky nim běhat bez nutnosti fyzického 68k hardwaru.
Aktuální projekty a zapojení
Hans-Jörg Frieden pracuje na portaci kancelářského balíku LibreOffice pro AmigaOS 4.0. Podle informací z října 2022 byla implementace zcela přepracována a betatestování mělo brzy začít.
Thomas Frieden se podílí na vývoji jádra ExecSG pro AmigaOS 4.2, které má podporovat více jader (multicore). V roce 2015 sdílel informace o plánech na implementaci symetrického multiprocessingu (SMP).
Další projekty a současná činnost
Po dokončení AmigaOS 4 projektů se Friedeni vrhli opět do vývoje her. Od 13. let jsou oba spojeni s českou herní firmou Bohemia Interactive, známou zejména sérií Arma. Hans‑Jörg Frieden pracoval na titulech Arma III (2013) a Arma: Reforger (2022) a Thomas Frieden se na nich rovněž podílel (Thomas je uváděn též u Arma III a Reforger). Jejich zkušenosti s 3D grafikou a nízko-úrovňovým programováním her se tak uplatnily i v této oblasti.
Shrnuto, bratrům Friedenovým můžeme vděčit za mnoho pokročilých technologií AmigaOS 4.x: od zcela nového jádra ExecSG až po grafické knihovny pro hry. Svým působením spojili svět “klasické” Amigy s moderními platformami. Jejich práce na Warp3D, MiniGL i na samotném AmigaOS 4 pomohla udržet Amigu relevantní pro nadšence v 21. století.







