ReAmiga 4091 project


Zájem o využití SCSI řadičů na amigách oživil příchod redukcí od Acardu, SCSI2SD či ZuluSCSI. Rychlé SCSI na Amize existuje na turbo kartách, pomalejší pro Zorro II sloty a pro Zorro III? V podstatě dvě karty, FastlaneZ3, která navíc umí i rozšířit paměť, a pak - Commodore A4091. A když se dva firmwaroví inženýři setkají v garáži v Silicon Valley a začnou společně vytvářet hardware, vznikne z toho co? ReA4091!

Číst dále...

Amiblaster Deluxe


Amiblaster Deluxe je 16-bitová zvuková karta určená pro Zorro sloty. Je to evoluční následovník zvukové karty Prelude od A.C.T (Albrecht Computer Technik), přesněji repliky Prelude (první repliky). Právě replika Prelude a její možná omezení vedla Alexandera Engelhardta (Alf24de) k vytvoření Amiblasteru. Na práci na kartě se dále podíleli Matthias Hampel (Mattymuc) a Thomas Wenzel (TomSoniq).

Číst dále...

Access (Refit)


Access je dílem firmy Index Information Ltd., konkrétně Steva Rencontra a Micka Tinkera. V době svého vzniku (1997) se jednalo o unikátní zařízení. Tato unikátnost vycházela nejen z jeho stavby, ale také z použité technologie FPGA. Celé zařízení je totiž základní deska, kterou lze díky svým rozměrům umístit do standardní 5,25" pozice libovolné skříně/toweru, přesněji řečeno - pokud se tam vleze.

Číst dále...

CD32

Napsal Prober.

CD32 (označována jako Amiga CD32, s krycím názvem "Spellbound") je 32-bitová domácí herní konzole vyvinutá firmou Commodore. Poprvé byla přestavena 16. července 1993 ve Science Museum v Londýně, a do prodeje uvedena v září téhož roku.

CD32 je součástí rodiny počítačů Amiga. Jako paměťové médium používá CD-ROM. Byla založena na čipové sadě Advanced Graphics Architecture firmy Commodore a má podobnou specifikaci jako počítač Amiga 1200.

cd32 th

Pomocí zařízení třetích stran jí bylo možné rozšířit o klávesnici, disketovou mechaniku, pevný disk, operační paměť a myš. Tím se v podstatě změní na ekvivalent Amigy 1200. K dispozici také také hardwarový dekompresní MPEG modul pro pro přehrávání Video CD.

Během vánočního období po svém uvedení představovala tato konzole 38% všech prodejů CD-ROM mechanik ve Velké Británii, což převyšovalo prodeje Mega-CD. Nicméně toto období bylo přerušeno bankrotem firmy Commodore.

Uvedení

Firma Commodore prezentovala CD32 na výstavě World of Commodore Amiga v září 1993 a slíbila, že konzoli začne prodávat v některých městech ještě Vánoc s širší distribucí v lednu následujícího roku za 399 dolarů (ekvivalent 715 dolarů v roce 2020).

Časopis Computer Gaming World v listopadu 1993 uvedl, že pro tuto konzoli "bude okamžitě k dispozici značné množství softwaru" založeného na Amize 1200. Redakce časopisu také v lednu následujícího roku uvedla, že "navzdory dřívějším snahám firmy Commodore zamaskovat skutečnost - je Amiga skvělá herní platforma", ale uvažovala, jestli by firma mohla úspěšně prodávat tuto konzoli i v USA. "Fiasko při uvedení CDTV není rozhodně uklidňující. Bude dostatek amerických vývojářů, aby se investice vyplatila?"

CD32 byla uvedena nejdříve v Kanadě a Austrálii a teprve později bylo naplánováno i její uvedení ve Spojených státech. Firma Commodore uvedla, že uvedení konzole by mělo proběhnout ve Spojených státech buď koncem února nebo začátkem března roku 1994, za cenu 399 dolarů společně s hrami Pinball Fantasies a Sleepwalker.

Bylo však dosaženo termínu, kdy firma Commodore zaplatila 10 milionů dolarů za patentovou odměnu firmě Cad Track za používání jejich patentu XOR. Federální soudce nařídil soudní příkaz proti Commodore, který jim bránil dovážet cokoli do Spojených států. Firma Commodore si ve své továrně na Filipínách vytvořila dostatečné zásoby CD32 pro uvedení ve Spojených státech, ale protože je nemohla začít prodávat, zůstala na Filipínách až do doby, dokud nebyly vyrovnány všechny dluhy vůči majitelům patentu.

Firma Commodore krátce potom vyhlásila bankrot a CD32 nebyla nikdy oficiálně prodáván ve Spojených státech. Importované konzole však pocházely (přes hranice) z Kanady a mnoho obchodů ve Spojených státech (především zásilkové obchody) dováželo konzole pro domácí prodej.

V průběhu dlouhého konkurzního řízení poskytla firma Commodore UK také některé hardwarové komponenty a software pro americký trh, včetně výroby MPEG video modulu, který firma Commodore International oficiálně nikdy nevydala.

Při svém uvedení byla CD32 prodávána firmou Commodore jako "první 32-bitová CD herní konzole na světě". Přestože se jednalo o první takový stroj uvedený na trhu v Evropě a Severní Americe, byla o sedm měsíců dříve poražena na trhu konzolí FM Towns Marty, konzolí vydanou výhradně v Japonsku.

Nicméně, procesor Motorola 68EC020 použitá v této konzoli však 32-bitovou datovou sběrnici (interně i externě), zatímco 386SX v konzoli FM Towns Marty má pouze 16-bitovou datovou sběrnici externě.

Jelikož byla CD32 dodávána společně se 2MB CHIP RAM sdílenou mezi čipovou sadou a procesorem, tak to znamenalo to, že procesor měl při přístupu k paměti zúžené hrdlo, podobně jak tomu bylo i u Amigy 1200 fungující bez 32-bitové FAST RAM RAM (vyhrazené pro procesor).

Firma Commodore už nakonec nebyla schopna uspokojit poptávku po nových konzolích kvůli problémům s dodávkami komponentů. Prodeje CD32 v Evropě však nestačily na záchranu firmy Commodore a bankrot v dubnu 1994 způsobil, že prodej CD32 byl ukončen pouze osm měsíců po svém uvedení. Během velice krátkého působení na trhu se prodalo pouze v Evropě přibližně 100.000 kusů.

Příslušenství

CD32 lze vylepšit pomocí zařízení ProModule, Paravision SX-1, DCE SX-32 (který volitelně obsahuje i procesor Motorola 68030) a Terrible Fire TF328 a TF330 (které přidávají 2,5" IDE řadič, klávesnici a 8MB / 64MB FAST RAM).

Tato zařízení rozšiřují možnosti základní CD32 a umožňují jí používat hardware, jako je externí 3,5" disketová mechanika, pevný disk a IBM PC klávesnice (oficiálně uvedená CD32 klávesnice, která používala AUX port v levé části stroje). CD32 tak může být přeměněna na de facto plnohodnotnou Amigu 1200 pomocí zařízení třetích stran.

Zdá se, že SX-1 bylo navrženo na základě technických specifikací firmy Commodore a nikoli na skutečně vyrobených kusech. Neseděl moc dobře a vyžadoval menší interní "úpravu", aby jí bylo možno vůbec správně využívat. V důsledku toho mohlo dojít k uvolnění celého SX-1 modulu, pokud se s konzolí nezacházelo moc opatrně. Aktualizovaná verze rozšiřujícího modulu SX-32 (který obsahoval procesor Motorola 68030 na frekvenci 25MHz) tyto problémy řeší.

Firma Commodore, která nechtěla opakovat svou dřívější chybu, kdy nabídla způsob, jak z CD32 udělat vylepšenou verzi Amigy 1200 (tak jak to udělala u CDTV založeného na Amize A500), tak sama pro tento účel neposkytla žádný hardware.

Nicméně, jedním z jeho posledních hardwarových návrhů však byla externí CD-ROM mechanika pro Amigu 1200, která obsahovala CD32 čip Akiko, čímž se jakákoli Amiga 1200 stala systémem plně kompatibilním s CD32. V současné době je jediným známým fungujícím prototypem CD1200 jednotky se nachází v Retro Computer Museum v Leicestershire (Velká Británie).

cd1200 thPrototyp jednotky CD1200, který se nachází v Retro Computer Museum v Leicestershire (Velká Británie).

Kromě vlastních speciálních ovladačů je konzole CD32 kompatibilní také s většinou 9-pinových D-Sub ovladačů z 80. a 90. let, včetně ovladačů pro Sega Mega Drive / Genesis, Atari 2600 joysticků, Sega Master System ovladačů a všech Amiga / C64 joysticků.

CD média vytvořená pro CD32 vyhovují standardu ISO 9660 level2 mode1, ačkoli rozšíření Rock Ridge a Joliet kompatibilní nejsou.

Software

Pokud dojde k zapnutí konzole bez vloženého CD, objeví se úvodní obrazovka s rolovacími barvami a přehraje se úvodní melodie. Po dohrání této melodie může uživatel stisknutím modrého tlačítka na herním ovladači vstoupit do nabídky výběru jazyka.

Uživatel také může stisknutím červeného tlačítka vstoupit do nabídky, kde si může zobrazit obsah interní Flash ROM paměti. Na rozdíl od většiny herních konzolí tato nabídka neumožňuje uživateli mazat dané položky. Místo toho systém automaticky přepíše nejstarší položky, když dojde interní paměť. Menu však umožňuje uživateli "uzamknout" soubory, aby se zabránilo jejich přepsání.

Balíček při uvedení CD32 obsahoval dvě hry. Diggers (novou hru od Millennium Interactive) a Oscar, od Flair Software. Později uvedený balíček obsahoval bojovou hru Dangerous Streets, což byl tah firmy Commodore, který se v tisku setkal s posměchem.

Mnoho recenzentů udělilo hře Dangerous Streets příšerné hodnocení (Amiga Power jen 3%) a byli překvapeni, že se firma Commodore rozhodla předvést schopnosti své nové konzole špatnou hrou. A to zrovna v době, kdy se na trh chystaly i firmy s mnoha konkurenčními konzolemi.

CD32 je schopna spustit většinu titulů vyvinutých pro multimediální zařízení CDTV, ale rozdíly v rychlosti procesoru a verzi Kickstart neumožňují spuštění některých starších titulů pro CDTV. Většina her vydaných pro CD32 jsou v podstatě porty her, které již byly k dispozici pro počítače Amiga. Jednou z výhod toho je, že pokud je to vhodné, mnoho her si zachovává schopnost používat Amiga myš (na portu 2) nebo Amiga klávesnici (zapojenou do portu AUX).

Stejně jako všechny pozdější Amiga počítače má i CD32 skrytou spouštěcí nabídku (Boot menu), ke které lze přistupovat připojením Amiga myši na port 2 a přidržením obou tlačítek při zapnutí systému. Většina možností v této nabídce není na CD32 moc užitečná, ale z této nabídky si uživatel může zvolit spuštění v režimu NTSC nebo PAL. To je důležité, protože existují hry, které nebudou fungovat, pokud je systém ve špatném režimu. A většina her neuvádí, pro jaký video režim byly vyvinuty.

I navzdory samotnému názvu, umožňuje tato nabídka opravdu pouze výběr mezi 60Hz nebo 50Hz video výstupu. Systém PAL spuštěný v režimu NTSC bude i nadále vysílat video signál pomocí barevného kódování PAL, což při připojení k NTSC televizoru obvykle vede pouze k černobílému obrazu.

Pozoruhodné nasazení

V roce 1993 bylo nainstalováno 109 kusů jednotek CD32 pro provoz interaktivních exponátů muzeu London Transport Museum v Covent Garden (Londýn). To poskytlo informace, animace, obrázky, zvuk a text dostupné v několika jazycích a simulátor londýnského metra. Tyto systémy byly vyrobeny firmou Odiham v Hampshire se společností Index Information, pomocí jejich konzolí CD32.

V roce 1995 italská firma CD Express použila konzoli CD32 jako základ pro arkádový automat nazvaný "CUBO CD32". Uvnitř těchto strojů byly základní CD32 desky propojeny externími obvody, která fungovala v podstatě jako převodník pro směrování veškerého vstupu a výstupu do standardního konektoru JAMMA pro použití v arkádové skříni. Software byl dodán na CD-ROM disku. Je známo, že existuje devět her, z nichž všechny jsou originální hry vytvořené programem CD Express.

Od poloviny až do konce 90. let, některé automobily registrované v Kanadě využívaly konzole CD32 pro interaktivní (multimediální) testování pro aplikace řidičských průkazů.

Ke konci devadesátých let a na počátku roku 2000, výrobce herních automatů StarGames v mnoha svých výherních automatech využil holou základní desku CD32. Stroje, u nichž je potvrzeno, že fungují na hardwaru CD32, jsou Hawaiian Delight, Leprechaun Luck a Mister Magic.

V letech 1994 až 1997 firma Sylvan Learning Systems používala CD32 systémy ve vzdělávacích centrech Wall Street Institute. Mezi hlavní funkce patří software s rozpoznáváním hlasu a interaktivní aktivity zaměřené na poslech. Tyto konzole mají připojenou disketovou mechaniku a jednotku pro ukládání pokroku studentů a jejich sdílení s učiteli. Data byla uložena v centrální databázi a systém nabízel pokročilé multimediální prostředí se statistikami. To bylo nakonec po několika letech intenzivního používání nahrazeno PC systémy a velkými zásobami náhradních konzolí a dílů.

V roce 1995 firma Taurus Ventures Inc v Burnaby, vyvinula systém VanCity Direct TV založený na konzoli CD32 pro VanCity Credit Union. Ta měla vlastní modem, který také navrhla TVi.

Technická specifikace

Výrobce: Commodore International
Krycí název: Spellbound
Datum uvedení: Září 1993
Ukončení prodeje: Duben 1994
TECHNICKÁ SPECIFIKACE
Typ skříně: Konzole
Procesor: Motorola 68EC020 / 14.32 MHz (NTSC)
Motorola 68EC020 / 14.18 MHz (PAL)
FPU: Žádný
MMU: Žádný
RAM: 2MB CHIP RAM
ROM: 1MB Kickstart ROM společně s CD32 firmwarem
1KB non-volatile EEPROM (pro ukládání herních pozic)
Operační systém: AmigaOS 3.1 (Kickstart 3.1 a CD32 firmware)
Čipová sada: Advanced Graphics Architecture (AGA)
Akiko čip (CD-ROM řadič, grafická konverze chunky 2 planar)
Disketová mechanika:  Žádná
Grafika: Až 256 barev na obrazovce, 262.144 barev na obrazovce v režimu HAM-8

Dostupné rozlišení
  • 320x200 až 1280x400i, 1504x484 overscan (NTSC)
  • 320x256 až 1280x512i, 1504x576 overscan (PAL)
24-bitová paleta barev (16.8 miliónu barev)
Zvuk: 2x čtyř-kanálový zvukový výstup, dvou-kanálové stereo
Klávesnice: Žádná
Vnitřní disk: -
Vyjímatelné úložiště: Dvou-rychlostní (300 KB/s) CD-ROM mechanika (vlastní MKE řadič)
Vstupy a výstupy: Přední vstupy:
  • 1x sluchátkový jack 3.5 mm s ovládáním hlasitosti

Levé (zleva doprava):

  • 2x konektor pro připojení myši a joysticku (DE9M)
  • 1x sériový port RS-232
  • 1x konektor pro připojení klávesnice (6-pinový mini-DIN)

Pravé (zleva doprava):

  • 1x rozšiřující slot pod za deskou
  • 1x hlavní vypínač
  • 1x napájecí konektor (+5V DC 2.2A a +12V DC 500mA (4-pinový DIN)
  • 1x RF audio a video modulátor (RCA)
  • 1x regulace hlasitosti
  • 1x S-Video výstup (4-pinový mini-DIN) (francouzské verze však měly místo toho 8-pinový Mini-DIN s RGB signály)
  • 1x kompozitní video výstup
  • 2x RCA audio výstup
Rozšiřující sloty: 1x 182-pinový rozšiřující patice pro oficiální MPEG dekódovací kartu nebo pro zařízení třetích firem jako např. SX-1 a SX32
Rozšíření: Žádné
Hmotnost: Přibližně 1,8 kg (samotná konzole bez příslušenství). Celková váha běžné sestavy se pohybuje kolem 2,8 až 3 kg.
Rozměry:
Šířka: 340 mm, výška: 80 mm, hloubka: 260 mm

Přidat komentář

Odhadované roční prodeje

odhadovany prodej

Prodeje podle regionů

prodej regiony

Počet prodaných kusů

Počet prodaných kusů