larry kaplan Larry Kaplan se narodil v roce 1952. V letech 1968 až 1974 studoval na univerzitě v Berkley. Bylo to v době probíhající Vietnamské války. Sám se aktivně účastnil protestů, byl aktivním hippies, bral drogy a poslouchal Rock ‘n Roll. V roce 1974 dokončil studia doktorátem z oblasti počítačových věd.

Krátce po dokončení studií pracoval dva roky pro firmu Control Systems Industries. Hlavním projektem na kterém zde pracoval, byla počítačově řízená energetická síť pro řeku Missouri na zakázku Úřadu rekultivace v městě Missoula (Montana). V podstatě šlo o velký počítač, který zobrazoval na stěně TV obrazovek celou energetickou síť a napětí každého vedení.

Operátoři mohli sledovat problémy a přímo z dispečinku v městě Missoula a případně ovládat jističe vzdálené stovky mil. Larry Kaplan naprogramoval mikrokód, který běžel na vzdálených stanicích. Na nich odečítal voltáž elektrického vedení, řídil jističe a odesílal získané informace zpět na dispečink v Missoule.

ATARI

V srpnu roku 1976 získal pracovní příležitost u firmy Atari. Bylo to ještě v době, kdy firma sídlila v Los Gatos a těsně předtím, než jí koupila společnost Time/Warner. Jeho nástupní plat činil 22.000 dolarů ročně. O firmě Atari se dozvěděl prostřednictvím reklamy v novinách Mercury News, na jejíž základě zažádal u této firmy o práci. Tehdy se na volnou pozici přihlásilo více než 100 uchazečů. Jak se však později dozvěděl od Boba Browna, firma jej zaměstnala proto, že si Larry koupil Altair 8800 (první domácí počítač).

kaplan altair8800V roce 1978, po přesunutí firmy do Sunnyvale, již měla firma dostatek financí, aby mohla v inženýrském oddělení nainstalovat vlastní saunu. Zaměstnanci byli hýčkání. Mohli v klidu pracovat, bez žádných časových rozvrhů - hry byly dokončeny, až řekli, že jsou dokončeny.

Zlom znamenalo až rozhodnutí firmy Atari, že se pokusí vyvinout vlastní počítač. Snaha o jeho dokončení v průběhu 12 týdnů se stalo pro všechny noční můrou. Spoustu věcí museli nakonec udělat úplně jinak. Vývoj samotného hardware byl brzděn faktem, že museli dodržet standardy pro vyzařování video herních konzolí stanovené FCC. Firemní inženýři utratili v testovací laboratoři spoustu peněz, kde se snažili navrhnout a vyrobit obrovské hliníkové stínění vlastního hardwaru. Firma Apple se tomuto problému vyhnula velice elegantně - prostě oznámila, že jejich počítač Apple II je pouze kancelářské zařízení a proto nemuselo být tolik stíněno. Následující soudní spor firma Apple vyhrála a zbytek je už historie.

Po dokončení prototypu, jej firma Atari ukázala v lednu roku 1979 na West Coast Computer Conference. Na té vystupoval Larry Kaplan jako řečník. Jeho patnácti minutová přednáška byla zaměřena především na skvělé funkce počítače. V průběhu této konference byl jednou přerušen, protože si Steve Jobs a John Scully stěžovali na poznámky o firmě Apple a tvrzení, že je Atari lepší.

Pro firmu Atari vytvořil několik her, mezi které patří např. Air-Sea Battle (vycházející z automatové hry Anti-Aircraft), která byla jednou z devíti her uvedených pro konzoli VCS nebo Bowling, kde se snažil dosáhnout reálné fyziky.

air sea battleAir-Sea Battle

Po ukončení vývoje Bowlingu začal společně s Davidem Cranem a Alanem Millerem pracovat na operačním systému pro Atari 400/800. Tento projekt se pro něj stal noční můrou. Vývojem her byla pověřena jiná skupina programátorů, kteří ve volném čase vypomáhali také při práci na operačním systému.

atari400 atari800
Atari 400 Atari 800

Společně měli za úkol, v průběhu pouhých osmi týdnů, vytvořit operační systém, BASIC a spoustu dalších věcí. Pracovat na tomto projektu začali až koncem října roku 1978. Nakonec dokázali navrhnout, napsat, vyladit a dokončit prototyp systému a několika her, jenž měly být předvedeny v lednu roku 1979 veřejnosti na konferenci Personal Computer Conference v San Franciscu.

Po tom, co Larry Kaplan řekl Billu Gatesovi, že nepoužijí jeho Microsoft BASIC, si firma najala poradenskou firmu na vytvoření vlastního BASICu. Tehdy ještě nevěděl, koho poslal k šípku. :)

Do vývoje programů a operačního systému pro Atari 800 byl ponořen až do srpna roku 1979, kdy se rozhodl firmu Atari opustit. Při odchodu dosahoval jeho plat výše 32.000 dolarů ročně.

Za zmínku jistě stojí, že v době kdy pracoval u této firmy, mu jednoho dne zavolal sám Steve Jobs s nabídkou, aby se připojil k firmě Apple jako zaměstnanec číslo 5. V té době byl Larry příliž hloupý (dle svých slov) než aby pochopil příležitost a přijal pozici viceprezidenta.

ACTIVISION

Po svém odchodu z firmy Atari se rozhodl společně s Bobem Whiteheadem, Alanem Millerem a Davidem Cranem založit vlastní herní firmu - Activision. Vzájemné neshody však velice brzy vedly k jeho odchodu z firmy.

activision

K firmě se opět vrátil až v prosinci roku 1979. Za svůj předchozí odchod byl „potrestán“ polovičním počtem firemních akcií a snížením platu na 27.000 dolarů ročně.

Netrvalo dlouho a firma Atari podala na firmu Activision soudní žalobu. Ta se paradoxně objevila v tu nejvhodnější dobu. Informace o soudní žalobě obří firmy Atari na malou, tehdy neznámou firmu se v lednu roku 1980 objevily na předních stránkách tisku. V tuto dobu zrovna probíhala výstava CES v Las Vegas. Tato souhra náhod okamžitě katapultovala zcela neznámou firmu mezi velké hráče na trhu. Prodeje firmy Activision vyletěly strmě nahoru.

O rok později začala firma Activision rozhazovat velké pěníze. Programátoři cestovali pouze první třídou, jezdili limuzínami, firemními vozy, měli k dispozici soukromé kuchaře, značky „Do Not Disturb“ (nevyrušovat) na dveřích a telefonech. Pověstné se staly také večírky na výstavách CES. Stoly přetékaly hromadami krevet. Různorodé párty s mexickými, čínskými, japonskými a dalšími kuchaři.

Firmu Activision nakonec opustil v červnu roku 1982, týden před společnou firemní dovolenou na Hawaii. Hlavním důvodem jeho odchodu bylo založení nově vznikající herní společností Hi-Toro, která chtěla postavit nástupce systému VCS. Dal se dohromady s Jayem Minerem, Dougem Neubauerem a investorem firmy Jaye Minera.

AMIGA

Po svém odchodu z firmy Activision začal společně s Dougem Neubauerem a Jayem Minerem (Xymos) diskutovat o možnostech vytvoření zcela nového herního systému. V červnu roku 1982 viděl na výstavě CES poprvé Nintendo NES, a proto se rozhodli vytvořit něco mnohem lepšího. V říjnu stejného roku se jim podařilo získat finanční podporu firmy Tonka Toys, od které získali dotaci ve výši 6.000.000 dolarů.

Potom, co se firma Hi-Toro přejmenovala na Amiga Inc., začala pracovat na zcela novém počítači. To však už Larry Kaplan nebyl svou pozicí ve firmě nadále spokojen a v říjnu roku 1982 odstoupil ze své funkce.

ATARI

V říjnu 1982, zavolal Rayi Kassarovi, prezidentu firmy Atari, aby se jej zeptal, jestli má zájem o vytvoření nového herního systému. Ten odpověděl ano, ale chtěl, aby se Larry na oplátku ujal pozice viceprezidenta zákaznické softwarové divize. Jeho plat u této firmy činil 150.000 dolarů s minimálním bonusem ve výši 75.000 dolarů.

V prosinci roku 1982, dni označovaném jako černý pátek, však firma Atari oznámila neuvěřitelnou ztrátu ve výši 1.000.000.000 dolarů (jedné miliardy dolarů). Americký herní trh se během jediné noci zhroutil. Larry očekával, že firma Activision využije situace a pokusí se koupit svůj vysněný dům v Los Altos. V březnu roku 1983 se rozhodl z firmy odejít. U firmy Atari tak pracoval pouze šest měsíců, ale za tuto dobu si vydělal 150.000 dolarů.

Bally (divize Sente)

Po odchodu od Atari si dal menší přestávku, až narazil na svou nejkratší a nejlépe zaplacenou práci. Tím se stala firma Bally. Když nastoupil 11. Října 1984 v 9:00 ráno poprvé do práce, tak se firma Bally rozhodla uzavřít divizi Sente. Jeho pracovní poměr tak zanikl za pouhých 15 minut. Po výpovědi dostal od firmy tříměsíční odstupné. Takže jeho příjem za 15 minut práce činil rovných 12.000 dolarů.

Capcom

O další práci se rozhodl ucházet až v únoru roku 1994 u firmy Capcom. Poslal žádost o zaměstnání, ale nedostal žádnou odpověď. Naštěstí se však nevzdal a rozhodl se využít služeb náborové kanceláře, která mu nakonec nabídla stejnou pozici, o kterou se ucházel osobně. Bohužel, toto zaměstnání bylo už od začátku předurčeno k zániku. Larry zde pracoval v pětičlenném týmu, který měl na starost vytvoření fotbalové hry. Neměli však k dispozici žádné vývojové nástroje. Vše se odehrálo přesně v době, kdy firma Capcom utopila hromadu peněz ve filmu Street Fighter s Jean-Claude Van Dammem v hlavní roli.

street fighter

Kvůli propadáku musela firma snižovat své vlastní provozní náklady. Jedinou výhodou bylo to, že kousek od jeho pracoviště stálo skladiště, kde byly uskladněny veškeré rekvizity, fotografie, poznámky, kostýmy a vše ostatní z tohoto filmu. Jednoho dne dostali zaměstnanci povolení vzít si z něj vše, co chtějí. Larry si vzaI helmu a bundu plukovníka Guileho a poznámky Jean-Claude Van Damma.

Od firmy se rozhodl odejít v březnu roku 1995, kvůli nové pracovní příležitosti u firmy 3DO. Jeho mzda u firmy Capcom činila 90.000 dolarů ročně.

3DO

Stejně jako v předchozím případě, i u této firmy získal původně požadované místo pomocí náborové kanceláře. Další zaměstnání, které bylo odkázáno k zániku hned od začátku.

Firma 3DO chtěla vyvinout další herní systém nazvaný M2, financovaný firmou Matsushita. Tento systém se vyznačoval velice dobrými nástroji. Jeden tým vyvíjel velice kvalitní závodní hru s perfektní grafikou. Firma Matsushita nakonec projekt ukončila, protože koncová prodejní cena byla příliž vysoká (600 dolarů). Pokud by tento projekt dokončila, stejně jako firma Sony o dva roky později, mohla být herní historie úplně jiná.

3do m23DO M2

PDI

V prosinci roku 1995 se mu konečně podařilo získat místo jeho snů. U firmy PDI pracoval na pozici„Lead Technical Director“ pro film “Antz”, s Woody Allenem, Sharon Stone a Gene Hackmanem.

antz

Tento film byl tvořen zcela digitálně (CGI). Pro film byly vytvořeny hliněné modely mravenců a dalších příšerek, 3D sítě jejich těl, nástroje pro pohyb rtů a tváří. Prostě obrovská renderovací farma.

Za zmínku stojí také páteční obědy zdarma spojené s promítáním již vytvořených kousků filmu. Bohužel, firma chtěla po zaměstnancích, aby pracovali 60 až 72 hodin týdně a to Larry odmítl. Tehdy se dokonce pokusil zahájit stávku a dokonce založit i odbory. To se mu nakonec nepovedlo a firmu v březnu roku 1996 opustil. V průběhu následujících pěti let pracoval pro firmy Netscape a Etrade.

3DO

V říjnu roku 2001 zažádal o práci opět u firmy 3DO. Opět se mu podařilo získat stejnou práci pomocí náborové kanceláře, která mu nakonec nabídla původně požadované místo. A další zaměstnání předem určené k zániku. Stejný den, kdy poprvé nastoupil do práce, bylo propuštěno 50 jiných zaměstnanců. Mezi nimi byl i člověk, na jehož místo právě nastupovat Larry.

kaplan 2003

Firma 3DO neměla na vývoj počítačových her dostatečný rozpočet. Cena vývoje her tehdy raketově rostla, protože bylo nutné najmout další umělce, muzikanty, zvukové techniky, producenty, testery a programátory. U této firmy pracoval na několika hrách určených pro PlayStation II, mezi kterými byla např. hra Army Man. Zde pracoval až do března roku 2003. Jeho plat činil 85.000 dolarů ročně. A právě zde se nám ztrácí stopa a nevíme co dál se s Larrym Kaplanem stalo.

Přidat komentář

Rozšíření Amig podle typu

Chart

  • 01 Running
  • 02 Strength Training
  • 03 Cycling
  • 04 Skating
  • 05 Swimming