david morseDavid Shannon Morse se narodil 15. dubna 1943 v Lexingtonu ve státě Massachusetts. Byl 42 let ženatý s Lorraine a měl dvě děti, Marka a Christophera. Vystudoval univerzitu Tuck School of Business (MBA). Dave Morse žil dvanáct let v Minnesotě, kde se stal viceprezidentem marketingu a prodeje výrobce hraček Tonka Toys, až se v roce 1982 se přestěhoval do Silicon Valley.

Zde mu Jay Miner (bývalý hardwarový inženýr ve společnosti Atari) a Larry Kaplan (bývalý programátor ve společnosti Atari Inc. a spoluzakladatel společnosti Activision) nabídli, aby vedl novou společnost Hi-Toro, která se zabývala vývojem videoher. Svou první kancelář společně otevřeli v Santa Claře.

Když Larry Kaplan z projektu nakonec odstoupil, Dave Morse nabídl Jay Minerovi, aby se připojil ke společnosti jako viceprezident a hlavní hardwarový inženýr. Jay Miner tuto nabídku přijal pod podmínkou, že navrhne herní konzoli více podobnou počítači (a s možností dalšího rozšíření) založenou na 16/32bitovém procesoru Motorola 68000.

Takto vznikla společnost Hi-Toro (která se brzy přejmenovala na Amiga Corporation), která vznikla díky konsorciu několika texaských investorů, kteří do této společnosti investovali 7 milionů dolarů. Oba ředitelé následně přijali v kalifornském technologickém centru několik inženýrů, po kterých chtěli, aby se pro projekt nadchli a tým se postupně rozrostl na přibližně dvacet zaměstnanců. Krach videoher v roce 1983 přiměl společnost soustředit svou činnost na vývoj prototypu osobního počítače známého jako Lorraine.

První prototypy byly představeny na veletrhu Consumer Electronic Show (CES) v Las Vegas a Chicagu v lednu a červnu 1984. Byl to sice velkolepý úspěch, ale mladá společnost brzy narazila na finanční problémy a oba ředitelé museli dokonce zastavit svůj osobní majetek, aby projekt podpořili. Při hledání finančních prostředků Dave Morse oslovil firmy Sony, Hewlett Packard, Philips, Apple a Silicon Graphics, ale skutečný zájem projevila pouze firma Atari, s níž byla Amiga Computer nucena uzavřít "nevýhodnou" dohodu. Koncem června 1984, dva dny před koncem dohody, která by znamenala ztrátu veškerých práv na čipovou sadu ve prospěch Atari, předběhla společnost Commodore International svého konkurenta s lepší nabídkou (tým zůstal zachován), kterou Dave Morse dokonce dokázal ještě navýšit.

Amiga byla zachráněna, ale nyní patřila společnosti West Chester. Odkup v hodnotě 24 milionů dolarů byl oficiálně oznámen 17. srpna 1984. Tým pokračoval v projektu v nové dceřiné společnosti Commodore-Amiga Inc. se sídlem v Los Gatos a do vývoje bylo vloženo dalších 27 milionů dolarů. První model byl uveden na trh 24. července 1985. Navzdory nelehkému komerčnímu začátku se technologicky vyspělá Amiga stala v následujícím desetiletí populární řadou počítačů (celosvětový prodej se obecně odhaduje na 6 až 8 milionů kusů).

Epyx, NTG a Crystal Dynamics

Dave Morse se stal prezidentem společnosti Epyx se sídlem v San Francisku, kde dohlížel na vývoj první kapesní barevné LCD konzole Atari Lynx (v té době s kódovým označením "Handly Game"). Na tomto (a dalším) podniku se podíleli i bývalí Amigy inženýři, jako např. RJ Mical a Dave Needle. Tato technologie byla nakonec prodána společnosti Atari Corporation, která konzoli uvedla na trh v roce 1989, ve stejném roce jako Game Boy od Nintenda (prodej nepřesáhl 500 000 kusů).

V červenci 1989 pak Dave Morse spoluzaložil skupinu New Technologies Group (NTG), která se pustila do vývoje nového stroje. Před sloučením se společností 3DO Company se počet zaměstnanců rozrostl na 32. Vyvinutá technologie se stala základem 32-bitové konzole 3DO, která byla uvedena na trh v říjnu 1993 (prodej se odhaduje na 2 miliony kusů). Dave Morse opustil tuto společnost v červnu 1993.

V roce 1992 Dave Morse spoluzaložil společnost Crystal Dynamics se sídlem v Redwood City, která se zabývala vývojem videoher a v níž od září 1992 do dubna 1996 (až do její restrukturalizace) působil jako předseda představenstva a od října 1994 do května 1995 jako výkonný ředitel. Společnost byla prvním licencovaným vývojářem konzole 3DO a následně vyvíjela hry pro další systémy. V roce 2008 ji vlastní společnost SCI Entertainment.

Ostatní společnosti

V roce 1993 pak Dave Morse založil společnost Silicon Gaming, která vyvíjela video herní systémy pro kasina. Od ledna 1994 do prosince 1995 byl partnerem společnosti Interactive Partners, která se zabývala rizikovým kapitálem. V roce 1996 založil se svým synem Christopherem společnost Silicon Entertainment se sídlem v Campbellu, která vyvíjela licencované simulátory řízení NASCAR10. Spolu s Carlem Sassenrathem založil také společnost VideoStream, která se zabývala multimediálními technologiemi.

Úmrtí

Dave Morse zemřel 2. listopadu 2007 v San Jose v Kalifornii, v kruhu své nejbližší rodiny. Dave rád trávil čas se svou rodinou a sdílel s ostatními svůj zájem o historické závodní automobily a jachting.

Přidat komentář

Rozšíření Amig podle typu

Chart

  • 01 Running
  • 02 Strength Training
  • 03 Cycling
  • 04 Skating
  • 05 Swimming