Hyperion Entertainment CVBA
Firma Hyperion Entertainment CVBA (dříve Hyperion Entertainment VOF) je belgická softwarová firma, která se v prvních letech své existence zaměřovala hlavně na portování her z Windows na AmigaOS, Linux a MacOS. V roce 2001 uzavřela smlouvu s firmou Amiga Inc. ohledně vývoje systému AmigaOS 4.0 a zcela ukončili své veškeré aktivity s portováním her, aby mohli pokračovat ve vývoji systému. AmigaOS 4 běží na počítačích AmigaOne, Commodore Amiga s PPC turbo kartami firmy Phase5, Pegasos II a Sam440/Sam460.
Historie
Firmu Hyperion Entertainment založili v dubnu 1999 dva přátelé - Benjamin Hermans a Evert Carton. Jejich vlastními slovy proto, že „poté, co belgický právník Benjamin Hermans přemýšlel nad tím, proč se nikdynikdo nepokusil získat licence na PC hry a vytvořit jejich Amiga porty.“
Firma Hyperion nezaměstnává žádné vlastní programátory, ale dle potřeby si najímá na své projekty externí programátory. Jako hlavní vývojář Hyperionu byl smluvně najat Hans-Joerg Frieden, který dříve pracoval na portech her Descent, Abuse a také na knihovně Warp3D.library.
První portem PC hry pro Amigu se stala v roce 2000 hra Heretic II. V průběhu několika následujících let pak firma Hyperion přeportovala pro Amigu několik dalších herních titulů. Ty se pak dočkaly i verzí pro systémy Linux a Macintosh.
Herní vývoj
V roce 2000 byl port hry Heretic II přijat Amiga tiskem celkově dobře, ale měl bohužel slabé prodeje. Po tomto se firma Hyperion rozhodla zaměřit na větší škálu platforem - na AmigaOS, Linux a MacOS.
-
Heretic II - Kouzlíme
Heretic II - Kouzlíme
-
Heretic II - Je tady mlha!
Heretic II - Je tady mlha!
-
Heretic II - Souboj s příšerami
Heretic II - Souboj s příšerami
https://www.probers.cz/amipedie/firmy/32-hyperion-entertainment-cvba#sigProId25a2c6e771
O několik měsíců později ve stejném roce byla vytvořena linuxová verze hry SiN. Port pro Amigu byl odložen kvůli hardwarovým požadavkům hry a nakonec nebyl uveden nikdy.
-
SiN - Hlavní menu
SiN - Hlavní menu
-
SiN - Snadná bankovní loupež.
SiN - Snadná bankovní loupež.
-
SiN - Střílení do koulí.
SiN - Střílení do koulí.
https://www.probers.cz/amipedie/firmy/32-hyperion-entertainment-cvba#sigProIdf5e61012d2
Firma se obrátila také na Monolith Productions, aby mohli přeportovat jejich Lithtech engine, což v roce 2001 vyústilo v port hry Shogo: Mobile Armour Division pro Amigu, Linux a MacOS. Hra se bohužel opět neprodávala tak dobře, jak se očekávalo (zejména na Linuxu), navzdory tomu se stala nejlepším prodejcem na Tux Games. Hyperion prohlásil, že uživatelé systému Linux budou pravděpodobně raději duálně spouštět Windows, aby si tak mohli zahrát snadno dostupné hry, místo aby kupovali dražší specializované verze několik let po jejich vydání
-
Shogo: Mobile Armor Division
Shogo: Mobile Armor Division
-
Shogo: Mobile Armor Division
Shogo: Mobile Armor Division
-
Shogo: Mobile Armor Division
Shogo: Mobile Armor Division
https://www.probers.cz/amipedie/firmy/32-hyperion-entertainment-cvba#sigProIdc1e3212d36
Na začátku roku 2002 představil Hyperion nový port hry Descent: FreeSpace – The Great War pro Amigu. V roce 2010 pak následovala vylepšená verze pro AmigaOS 4.x.
-
Descent: FreeSpace
Descent: FreeSpace
-
Descent: FreeSpace
Descent: FreeSpace
-
Descent: FreeSpace
Descent: FreeSpace
https://www.probers.cz/amipedie/firmy/32-hyperion-entertainment-cvba#sigProId5b37d282c5
V roce 2002, potom co firma id Software uvolnila zdrojový kód hry Quake II, uvedl Hyperion na trh její komerční port pro Amigu.
https://www.probers.cz/amipedie/firmy/32-hyperion-entertainment-cvba#sigProId9195527932
Linuxový port hry Gorky 17 byl vyvinut firmou Hyperion a publikován společností Linux Game Publishing v roce 2006. Verze pro AmigaOS 4.x byla uvedena téměř o deset let později, v roce 2015.
https://www.probers.cz/amipedie/firmy/32-hyperion-entertainment-cvba#sigProId69120ac265
Během práce na portu hry Heretic II, vytvořili vývojáři i novou OpenGL podskupinu nazvanou MiniGL, která se nachází nad Warp3D, aby usnadnila přenos 3D her. Knihovna MiniGL byla uvolněna zdarma i dalším vývojářům.
AmigaOS 4.1
V roce 2001 společnost Hyperion oznámila, že po udělení licence na práva od společnosti Amiga, Inc, bude pracovat na dlouho očekávaném pokračování systému AmigaOS 3.9. A za tímto účelem soustředila většinu svého úsilí na vývoj systému AmigaOS 4.0. Hyperion tvrdil a stále tvrdí že je založen na zdrojovém kódu AmigaOS 3.1 a v menší míře na jistých zdrojových souborech AmigaOS 3.9. Původně byl naplánován jen rychlý port AmigaOS z 68k na PowerPC verzi, včetně přidání nových funkcí. Ben Hermans na Amigafóru Ann.lu prohlásil, že tyto zdrojové soubory společně se zdrojovými soubory PPC jádra WarpOS budou stačit k tomu, aby uživatelům dodali novou erzi během jednoho roku.
Operační systém AmigaOS 4.0 byl na trhpoprvé uvolněn koncovým uživatelům a betatesterům druhé úrovně v dubnu roku 2004. V září roku 2008 následovalo uvedení systému AmigaOS 4.1. V současné době je tento operační systém stále ve vývoji.
V roce 2004 se firma Hyperion pokusila získat licenci na nativní AmigaOS 4.x port správce souborů Directory Opus, který byl původně vyvinut na Amize, ale jehož vývoj se od té doby přesunul na platformu Windows. Rozhovory mezi firmami Hyperion a GP Software se však pokazily.
Ředitel firmy Benjamin Hermans, v období mezi oznámením a uvedením systému AmigaOS 4.0 vzbudil velké spory komunity tím, že opakovaně tvrdil, že operační systém MorphOS (konkurent systému AmigaOS uvedený v roce 2003), byl nezákonný a při několika příležitostech mu hrozil, že proti němu podá právní žalobu buď z důvodu, že šlo o parazitní konkurenci, nebo dokonce o to, že byl založen na ukradeném zdrojovém kódu AmigaOS. Žádný důkaz však na podporu ani jednoho tvrzení nebyl nikdy zveřejněn, nebyly podniknuty žádné právní kroky proti společnosti MorphOS, ačkoli to nebránilo tomu, aby se tyto zprávy znovu objevovaly na veřejných Amiga fórech a někteří lidé dokonce tento fakt i akceptovali.
Tuto situaci navíc rozvášnil i bývalý inženýr firmy Commodore, známý Dave Haynie, který podpořil Hermanova tvrzení: „Pokud jste viděli zdrojový kód Amigy, nemůžete legálně vytvořit samostatnou podobnoupráci“, i když znovu bez přímých důkazů. Tento spor se sice nedostal k soudu, ale na diskuzních fórech to zanechalo hořkou pachuť. Benjamin Hermans prohlašoval, že Bill Buck, který vedl firmu Genesi (která financovala vývoj systému MorphOS), byl „umělcem“.
Když kvůli nedostatku času na každodenní administrativní práci v roce 2003 odstoupil Benjamin Hermans z funkce ředitele firmy, nahradil jej Evert Carton. V roce 2003 se dalším partnerem stal Timothy de Groote.
Spory a urovnání se společností Amiga, Inc.
Firma Hyperion okamžitě zahájila protiopatření a zažalovala firmu Amiga, Inc. z podvodu v oblasti nakládání s duševním vlastnictvím a dluhy společnosti Amiga, Inc., včetně používání skořápkových firem a přesunutím odpovědnosti mezi tyto společnosti. Rovněž tvrdili, že společnost Amiga, Inc. nedodržela svou část smlouvy, jelikož nedodala zdrojové soubory systému AmigaOS 3.1, ze kterého byl vyvinut AmigaOS 4.0. To donutilo firmu Hyperion si je najít jinde. Navzdory probíhajícímu právnímu sporu vydala společnost Hyperion na podzim roku 2007 samostatnou verzi AmigaOS 4.0 pro klasickou Amigu, což společnost Amiga, Inc. prohlásila za nezákonné.
- 29. května 2007 nový vyšetřovací partner pod přísahou (bez dalších důkazů) uvedl, že open source reimplementace systému AmigaOS, tak zvaný AROS s otevřeným zdrojovým kódem byla „pravděpodobně nezákonná“, jak je dokumentováno na straně 27 soudních dokumentů týkajících se soudního případu Amiga - Hyperion.
- 30. září 2009 dosáhly firmy Hyperion a Amiga, Inc dohody. Společnost Hyperion získala exkluzivní licenci na vývoj a prodej AmigaOS 4.x a následných verzí pod názvem AmigaOS. Ochranná známka „Amiga“ však zůstala u společnosti Amiga, Inc. a poté byla licencována i dalším stranám, včetně Commodore USA a iContain. To znamenalo, že hardware značky „Amiga“ mohl a mohl by být prodáván bez AmigaOS 4.
- V roce 2009 společnost Hyperion změnila své právní postavení z obchodního partnerství (VOF) na společnost s ručením omezeným (CVBA).
- 24. dubna 2011 oznámilEvert Carton, že odstoupil jako vedoucí partner společnosti Hyperion. V čele společnosti tak zůstal jen Ben Hermans a Timothy de Groote.
Prohlášení o úpadku z roku 2015
27. ledna 2015 byla společnost Hyperion Entertainment prohlášena za insolventní. Ben Hermans tvrdil, že se jednalo o administrativní chybu třetí strany a že se společnost proti rozhodnutí o úpadku odvolá. Prohlášení bylo zrušeno 2. dubna 2015 a společnost zveřejnila vysvětlení na svých webových stránkách.
Nedávné události
V polovině roku 2015 se k firmě jako třetí ředitel připojil Costel Mincea, vývojář AmigaOS 4.x a správce Aminetu. Společnost Hyperion v lednu 2017 uvedla, že Ben Hermans rezignoval na funkci ředitele, přičemž zodpovědní za společnost zůstali Timothy De Groote a Costel Mincea. V říjnu 2017 byla společnost Hyperion odstraněna z belgického oficiálního obchodního rejstříku z důvodu nevyplňování výročních zpráv za poslední tři roky. Hyperion to napravil poskytnutím požadovaných zpráv Národní bance Belgie.



