Workbench 3.1 - Zralý systém pro zralou Amigu

Po revolučním nástupu Workbenche 3.0 v roce 1992 bylo jasné, že Amiga má ještě co nabídnout. Ale i přes jeho úspěch se objevila řada drobných chyb, chybějících funkcí a nevyužitých možností. Commodore to věděl. A tak v roce 1993 vydal Workbench 3.1 - systém, který už nechtěl ohromovat novinkami, ale vyladit, co předchůdce načal.

Výsledkem je nejpoužívanější a nejoblíbenější verze klasického AmigaOS, která je dodnes standardem u mnoha reálných Amig i emulátorů.

workbench 31Workbench 3.1 

Vzhled zůstává, ale dojem je lepší

Na první pohled vypadá Workbench 3.1 stejně jako jeho předchůdce - šedé panely, 3D prvky, barevné ikony, decentní prostředí. Ale právě ta stabilita a čistota rozhraní dává uživateli pocit důvěry. Všechno běží hladčeji, kliky reagují svižněji, okna se chovají předvídatelněji.

GUI nebylo revoluční, ale bylo konečně „hotové“. A to uživatel ocení víc než třpytivé pozlátko.

Podpora grafických karet – Amiga míří dál

Jednou z nejdůležitějších novinek Workbenche 3.1 je vylepšená podpora grafických karet, zejména těch připojených přes Zorro sloty (například Picasso II, Spectrum, CyberVision apod.).

Systém nově lépe pracuje s rozšířením graphics.library a umožňuje aplikacím a GUI běžet na ne-AGA rozlišeních a barvách, a to pomocí tzv. RTG (ReTargetable Graphics) systémů, jako je Picasso96 nebo CyberGraphX.

Díky tomu se Amiga dokázala přiblížit profesionálním grafickým stanicím a otevřela se světům DTP, CAD a seriózní grafiky.

Datatypy ANIM a CDXL – Amiga začíná hýbat obrazem

Systém datatypů, představený ve verzi 3.0, byl vylepšen přidáním podpory pro další dva významné formáty:

  • ANIM: animovaný formát specifický pro Amigu (sekvence IFF obrázků). S podporou ANIM může systém i běžné aplikace přehrávat animace bez potřeby specializovaných přehrávačů.
  • CDXL: formát používaný především u multimediální konzole Amiga CDTV a později CD32, který kombinuje video a zvuk v jednoduchém streamu. Je optimalizovaný pro nízkou zátěž a běží i na pomalejších strojích.

Díky těmto rozšířením se z Amigy stává multimediální stanice - může přehrávat obrázky, hudbu, texty i videa s jednotným systémem přístupovým rozhraním.

Opravy chyb a vylepšení v jádře

Workbench 3.1 se zaměřil také na opravu nedostatků a chyb z předchozí verze:

  • lepší správa paměti (méně memory leaks)
  • opravené chybné reakce při odpojování zařízení
  • stabilnější přístup k IDE/SCSI diskům
  • vylepšený HDToolBox
  • méně kolizí při multitaskingu a zátěži systému

Celkově systém působil pečlivěji vyladěný. Už to nebyla jen slibná platforma - byl to dospělý systém, na který se dalo spolehnout.

Podpora čipu Akiko – CD32 vstupuje do hry

Tichou, ale významnou novinkou Workbenche 3.1 byla podpora čipu Akiko, použitá v konzoli Amiga CD32.

Čip Akiko sloužil mimo jiné pro chunky-to-planar konverzi, což byla slabina klasické Amiga grafiky. Umožňoval rychlejší převod grafiky z formátu používaného na PC (chunky pixel data) na planar formát používaný Amigou. To otevřelo dveře pro:

  • rychlejší 3D vykreslování
  • portování her z PC
  • vývoji modernějších grafických rutin

Díky tomu se CD32 nestala jen „Amigou s CD mechanikou“, ale měla předpoklady stát se herní a multimediální konzolí budoucnosti.

Boot menu - osvědčená klasika zůstává

Grafické Early Startup Menu, zavedené v předchozí verzi, zůstalo a bylo mírně vylepšeno:

  • rychlejší spouštění
  • lepší správa zařízení
  • větší stabilita

I zde platilo, že Workbench 3.1 nechtěl dělat revoluci, ale důkladně vylepšit a zpevnit základy.

Shrnutí: Verze, která vydržela desetiletí

Workbench 3.1 není o výkřicích do tmy. Je to verze, která v tichosti napravila chyby, přidala chybějící funkce a připravila Amigu na to, co přicházelo dál. A právě proto se stala nejdéle používanou verzí systému, kterou milovníci Amigy instalují dodnes - na reálný hardware i emulátory.

Proč si ji lidé oblíbili?

  • nejstabilnější klasická verze
  • univerzální použití (AGA, CD32, RTG, pevný disk…)
  • podpora multimédií díky ANIM a CDXL
  • připravenost na rozšíření díky datatypům a modernizovanému systému

Zajímavosti

  1. Existují dvě verze Workbenche 3.1. Firma Village Tronic získala povolení k uvolnění tohoto systému pro všechny uživatele grafických karet Picasso II.
  2. Kickstart určený pro Amigu 4000T neobsahuje knihovnu workbench.library. Ta byla odstraněna z ROM a přemístěna na Workbench disketu (naleznete v adresáři LIBS:). Mělo se tak vytvořit dostatek místa pro podporu SCSI řadiče A4091.
Název: Workbench 3.1
Vývoj: Commodore
Rok uvedení: 1994
Určeno pro: Amiga 1200, Amiga 4000
Počet disket: 6 (Workbench, Extras, Fonts, Locale, Storage, Install)
Workbench: 3.1, v40.42
Kickstart: v40.55, .56, .58, .60, .63, .68, .70

Přidat komentář

Odhadované roční prodeje

odhadovany prodej

Prodeje podle regionů

prodej regiony

Počet prodaných kusů

Počet prodaných kusů