Carl Sassenrath který se narodil v roce 1957 v Kalifornii, je architekt operačních systémů a počítačových jazyků. V roce 1985 přinesl do světa osobních počítačů multitasking vytvořením jádra operačního systému Amiga a je autorem počítačového jazyka REBOL, prostředí pro spolupráci REBOL/IOS, systému pro soukromé zprávy Safeworlds AltME a dalších produktů. V současné době je hlavním inženýrem ve společnosti Roku, Inc.

Dětství a dospívání

Carl Sassenrath se narodil v roce 1957 Charlesovi a Carolyn Sassenrathovým v Kalifornii. Jeho otec byl chemický inženýr, který se zabýval výzkumem a vývojem v oblasti rafinace ropy, výroby papíru a systémů kontroly znečištění ovzduší.

Koncem 60. let se jeho rodina přestěhovala ze Sanfranciského zálivu do malého města Eureka v Kalifornii. Od raného dětství se aktivně věnoval elektronice, radioamatérství, fotografování a filmování. Když mu bylo 13 let, začal pracovat pro veřejnoprávní televizní stanici KEET. O rok později se stal kameramanem pro KVIQ (tehdy pobočka American Broadcasting Company) a vypracoval se na technického ředitele a režiséra zpravodajství, reklam a místních pořadů.

V roce 1980 absolvoval Kalifornskou univerzitu v Davisu, kde získal bakalářský titul v oboru EECS (elektrotechnika a informatika). Během studia se zajímal o operační systémy, paralelní zpracování, programovací jazyky a neurofyziologii. Byl asistentem pro výuku postgraduálních kurzů počítačových jazyků a výzkumným asistentem v oblasti neurověd a behaviorální biologie. Jeho strýc, Dr. Julius Sassenrath, vedl oddělení pedagogické psychologie na Kalifornské univerzitě v Davisu a jeho teta, Dr. Ethel Sassenrathová, byla jednou z prvních výzkumnic THC v Kalifornském národním centru pro výzkum primátů.

Kariéra

Hewlett-Packard

Během posledního roku studia na univerzitě nastoupil do divize počítačových systémů společnosti Hewlett Packard jako člen skupiny pro návrh souborového systému MPE (Multi-Programming Executive) pro počítače HP 3000. Jeho úkolem bylo implementovat kompilátor pro nový typ řídicího jazyka nazvaného OutQueue - výzva, protože tento jazyk byl popisný a procedurální zároveň. O rok později se stal členem týmu pro jádro operačního systému MPE-IV a později součástí skupiny pro jádro HPE.

Během svého působení ve společnosti HP se začal zajímat o minimalizaci vysoké složitosti většiny tehdejších operačních systémů a začal formulovat vlastní koncepci operačního systému založeného na mikrojádře. Navrhl jej společnosti HP, ale zjistil, že tato velká společnost je k myšlenkám "menšího OS" zdrženlivá.

Na přelomu let 1981 a 1982 si vzal akademickou dovolenou, aby se věnoval výzkumu fyziky atmosféry pro National Science Foundation na Amundsenově-Scottově stanici na jižním pólu. Po návratu se dohodl se společností HP, že bude pokračovat v nezávislém výzkumu nových oblastí výpočetní techniky, včetně grafických uživatelských rozhraní a metod vzdáleného volání procedur pro distribuované výpočty.

Později v roce 1982, pod dojmem nových počítačových myšlenek zveřejňovaných společností Xerox PARC, vytvořil projekt společnosti HP, jehož cílem bylo vyvinout moderní styl grafického uživatelského rozhraní ovládaného myší. Projekt nazvaný Probus (zkratka pro profesionální pracovní stanici pro podniky) byl vytvořen na prototypu pracovní stanice Sun Microsystems, kterou si během svého působení na Stanfordově univerzitě vypůjčil od Andyho Bechtolsheima. Probus jasně demonstroval sílu grafických uživatelských rozhraní a systém také obsahoval hypertextové odkazy a rané koncepty distribuovaných počítačů.

Ve společnosti HP se podílel na řadě jazykových projektů HP, včetně jazyků Ada, Pascal, Smalltalk, Lisp, Forth, SPL a řady experimentálních jazyků, a byl jimi ovlivněn.

Amiga

amiga teamAmiga Team, 1985 (Carl Sassenrath je ten v kostkované košili napravo od loga firmy)

V roce 1983 nastoupil do malé začínající společnosti Amiga Computer, Inc. v Silicon Valley. Jako manažer operačních systémů byl požádán, aby navrhl nový operační systém pro Amigu, pokročilý multimediální osobní počítačový systém, který se později proslavil jako Commodore Amiga.

Vzhledem k tomu, že Amiga byla na svou dobu velmi sofistikovaným počítačem, rozhodl se Sassenrath vytvořit preemptivní multitaskingový operační systém v rámci návrhu mikrojádra. To byl v roce 1983, kdy ostatní operační systémy osobních počítačů byly jen jednoúlohové, jako například MS-DOS (1981) a Macintosh (1984), zcela nový přístup.

Multitaskingové jádro Amigy bylo také jedním z prvních, které implementovalo metodiku mikrojádra operačního systému založenou na jádru předávání zpráv v reálném čase (komunikace mezi procesy) známém jako Exec (z anglického executive) s dynamicky načítanými knihovnami a zařízeními jako volitelnými moduly kolem jádra.

Tento design poskytl operačnímu systému velkou rozšiřitelnost a flexibilitu v rámci omezené paměťové kapacity počítačů v 80. letech. Sassenrath později poznamenal, že tento návrh vznikl jako nutnost při snaze integrovat do ROM paměti desítky interních knihoven a zařízení včetně grafiky, zvuku, grafického uživatelského rozhraní, disket, souborových systémů a dalších. Tento dynamický modulární způsob také umožnil, aby externí vývojáři v průběhu let přidali stovky dalších modulů.

Po uvedení počítače Amiga 1000 v roce 1985 však opustil společnost Commodore-Amiga, aby se mohl věnovat novým návrhům programovacích jazyků, o kterých uvažoval již od dob studií na univerzitě.

Apple Computer

V roce 1986 byl přijat do skupiny Advanced Technology Group (ATG) společnosti Apple Computer, aby vymyslel novou generaci operačních systémů. Byl součástí projektu Aquarius, projektu čtyřjádrového procesoru (simulovaného na vlastním počítači Apple Cray XMP-48), který se měl stát 3D nástupcem Macintoshe.

V té době byl právě představen programovací jazyk C++, ale Sassenrath spolu s mnoha dalšími výzkumníky společnosti Apple dával přednost čistší OO implementaci jazyka Smalltalk. Práce v ATG s legendami výpočetní techniky, jako byli Alan Kay, Larry Tesler, Dan Ingalls, Bill Atkinson a další, poskytla Sassenrathovi bohaté zdroje a znalosti, které pomohly formovat jeho názory na výpočetní jazyky a systémy.

Sassenrath Research

V roce 1988 opustil Silicon Valley a vydal se do hor v údolí Ukiah, dvě hodiny severně od San Francisca. Odtud založil společnosti zabývající se multimediálními technologiemi, jako jsou Pantaray, American Multimedia a VideoStream. Implementoval také programovací jazyk Logo pro Amigu, řídil vývoj softwarového operačního systému pro CDTV, jeden z prvních televizních set-top boxů s CD-ROM a napsal operační systém pro Viscorp Ed, jeden z prvních internetových televizních set-top boxů.

REBOL Technologies

V roce 1996 po sledování růstu a vývoji programovacích jazyků, jako Java, Perl a Python, se rozhodl publikovat své vlastní myšlenky ve světě počítačových jazyků. Výsledkem byl REBOL, objektový jazyk založený na relativních výrazech. REBOL je určen k tomu, aby byl lehký a podporoval efektivní distribuované výpočty.

Carl Sassenrath popisuje REBOL jako rovnováhu mezi pojmy kontext a symbolismus, která umožňuje uživatelům vytvářet nové vztahy mezi symboly a jejich významy, čímž se snaží sloučit pojmy kód, data a metadata. Sassenrath považuje REBOL za experimentální, protože poskytuje větší kontrolu nad kontextem než většina ostatních programovacích jazyků. Slova mohou být použita k vytvoření různých gramatik v různých kontextech (tzv. dialektování). Sassenrath tvrdí, že REBOL je konečným bodem pro vývoj metodik značkovacích jazyků, jako je XML.

V roce 1998 založil společnost REBOL Technologies, kterou stále vede. Společnost vydala několik verzí jazyka REBOL a vytvořila další produkty, například REBOL/View, REBOL/Command, REBOL/SDK a REBOL/IOS.

Roku

Od roku 2010 pracuje ve společnosti Roku, Inc. na vývoji produktů.

Osobní život

Carl Sassenrath žije v kalifornském Ukiahu, kde pěstuje hrozny a vyrábí víno, zajímá se o radioamatérství, video produkci, kvantovou elektrodynamiku a jachting. Je dobrovolníkem v Television Improvement Association, komunitní organizaci, která přináší do Ukiah oblasti bezplatné pozemní televizní vysílání.

Přidat komentář

Rozšíření Amig podle typu

Chart

  • 01 Running
  • 02 Strength Training
  • 03 Cycling
  • 04 Skating
  • 05 Swimming