Workbench 3.1 - Zralý systém pro zralou Amigu
Po revolučním nástupu Workbenche 3.0 v roce 1992 bylo jasné, že Amiga má ještě co nabídnout. Ale i přes jeho úspěch se objevila řada drobných chyb, chybějících funkcí a nevyužitých možností. Commodore to věděl. A tak v roce 1993 vydal Workbench 3.1 - systém, který už nechtěl ohromovat novinkami, ale vyladit, co předchůdce načal.
Výsledkem je nejpoužívanější a nejoblíbenější verze klasického AmigaOS, která je dodnes standardem u mnoha reálných Amig i emulátorů.
Vzhled zůstává, ale dojem je lepší
Na první pohled vypadá Workbench 3.1 stejně jako jeho předchůdce - šedé panely, 3D prvky, barevné ikony, decentní prostředí. Ale právě ta stabilita a čistota rozhraní dává uživateli pocit důvěry. Všechno běží hladčeji, kliky reagují svižněji, okna se chovají předvídatelněji.
GUI nebylo revoluční, ale bylo konečně „hotové“. A to uživatel ocení víc než třpytivé pozlátko.
Podpora grafických karet – Amiga míří dál
Jednou z nejdůležitějších novinek Workbenche 3.1 je vylepšená podpora grafických karet, zejména těch připojených přes Zorro sloty (například Picasso II, Spectrum, CyberVision apod.).
Systém nově lépe pracuje s rozšířením graphics.library a umožňuje aplikacím a GUI běžet na ne-AGA rozlišeních a barvách, a to pomocí tzv. RTG (ReTargetable Graphics) systémů, jako je Picasso96 nebo CyberGraphX.
Díky tomu se Amiga dokázala přiblížit profesionálním grafickým stanicím a otevřela se světům DTP, CAD a seriózní grafiky.
Datatypy ANIM a CDXL – Amiga začíná hýbat obrazem
Systém datatypů, představený ve verzi 3.0, byl vylepšen přidáním podpory pro další dva významné formáty:
- ANIM: animovaný formát specifický pro Amigu (sekvence IFF obrázků). S podporou ANIM může systém i běžné aplikace přehrávat animace bez potřeby specializovaných přehrávačů.
- CDXL: formát používaný především u multimediální konzole Amiga CDTV a později CD32, který kombinuje video a zvuk v jednoduchém streamu. Je optimalizovaný pro nízkou zátěž a běží i na pomalejších strojích.
Díky těmto rozšířením se z Amigy stává multimediální stanice - může přehrávat obrázky, hudbu, texty i videa s jednotným systémem přístupovým rozhraním.
Opravy chyb a vylepšení v jádře
Workbench 3.1 se zaměřil také na opravu nedostatků a chyb z předchozí verze:
- lepší správa paměti (méně memory leaks)
- opravené chybné reakce při odpojování zařízení
- stabilnější přístup k IDE/SCSI diskům
- vylepšený HDToolBox
- méně kolizí při multitaskingu a zátěži systému
Celkově systém působil pečlivěji vyladěný. Už to nebyla jen slibná platforma - byl to dospělý systém, na který se dalo spolehnout.
Podpora čipu Akiko – CD32 vstupuje do hry
Tichou, ale významnou novinkou Workbenche 3.1 byla podpora čipu Akiko, použitá v konzoli Amiga CD32.
Čip Akiko sloužil mimo jiné pro chunky-to-planar konverzi, což byla slabina klasické Amiga grafiky. Umožňoval rychlejší převod grafiky z formátu používaného na PC (chunky pixel data) na planar formát používaný Amigou. To otevřelo dveře pro:
- rychlejší 3D vykreslování
- portování her z PC
- vývoji modernějších grafických rutin
Díky tomu se CD32 nestala jen „Amigou s CD mechanikou“, ale měla předpoklady stát se herní a multimediální konzolí budoucnosti.
Boot menu - osvědčená klasika zůstává
Grafické Early Startup Menu, zavedené v předchozí verzi, zůstalo a bylo mírně vylepšeno:
- rychlejší spouštění
- lepší správa zařízení
- větší stabilita
I zde platilo, že Workbench 3.1 nechtěl dělat revoluci, ale důkladně vylepšit a zpevnit základy.
Shrnutí: Verze, která vydržela desetiletí
Workbench 3.1 není o výkřicích do tmy. Je to verze, která v tichosti napravila chyby, přidala chybějící funkce a připravila Amigu na to, co přicházelo dál. A právě proto se stala nejdéle používanou verzí systému, kterou milovníci Amigy instalují dodnes - na reálný hardware i emulátory.
Proč si ji lidé oblíbili?
- nejstabilnější klasická verze
- univerzální použití (AGA, CD32, RTG, pevný disk…)
- podpora multimédií díky ANIM a CDXL
- připravenost na rozšíření díky datatypům a modernizovanému systému
Zajímavosti
- Existují dvě verze Workbenche 3.1. Firma Village Tronic získala povolení k uvolnění tohoto systému pro všechny uživatele grafických karet Picasso II.
- Kickstart určený pro Amigu 4000T neobsahuje knihovnu workbench.library. Ta byla odstraněna z ROM a přemístěna na Workbench disketu (naleznete v adresáři LIBS:). Mělo se tak vytvořit dostatek místa pro podporu SCSI řadiče A4091.
| Název: | Workbench 3.1 |
| Vývoj: | Commodore |
| Rok uvedení: | 1994 |
| Určeno pro: | Amiga 1200, Amiga 4000 |
| Počet disket: | 6 (Workbench, Extras, Fonts, Locale, Storage, Install) |
| Workbench: | 3.1, v40.42 |
| Kickstart: | v40.55, .56, .58, .60, .63, .68, .70 |




