Javosoft - Historie největšího prodejce Amiga hardwaru v Česku

Založení a počátky firmy (1992 - 1993)

Javosoft Computer byla založena na podzim roku 1992 a záhy se vyprofilovala jako patrně největší distributor hardwaru a softwaru pro počítače Amiga v České republice​. Zakladatelem a majitelem firmy byl Ivo Janáček, který firmu vedl od počátku 90. let - ve svém profesním profilu uvádí období 1/1993 až 12/2003 jako působení v Javosoftu​. Sídlem společnosti byl Havířov (zpočátku na adrese Svornosti 2, později Havířov - Bludovice), odkud Javosoft obsluhoval zákazníky z celé republiky. Již v raných 90. letech, kdy popularita Amigy vrcholila, se Javosoft stal klíčovým zdrojem nového hardwaru, počítačů a příslušenství pro české uživatele této platformy.

Rozmach v 90. letech a nabídka produktů

javosoft computer thDobová samolepka Javosoftu (s logem firmy a kontaktními údaji) svědčí o aktivním působení společnosti v 90. letech. Javosoft zajišťoval prodej celého spektra Amiga produktů - od samotných počítačů (např. Amiga 1200, Amiga 4000 či konzole Amiga CD32) přes originální periferie (monitory Commodore, disketové a CD mechaniky) až po rozšiřující hardware od třetích stran. V sortimentu nechyběly akcelerátory (řady Blizzard od Phase5 či turbokarty Apollo), paměťové a diskové rozšíření, grafické karty a specializovaný hardware (například videostřižny a systémy DraCo). Firma nabízela také širokou paletu originálního softwaru - od operačního systému a aplikačního software až po hry na disketách či CD. Pravidelně inzerovala v dobových počítačových a herních časopisech, kde vyzývala čtenáře k vyžádání aktuálního ceníku a nabízela zaslání zboží na dobírku či expresní dodání do 24 hodin. Během 90. let si tak Javosoft vybudoval reputaci spolehlivého dodavatele, u nějž bylo možné sehnat jak nejnovější novinky ze světa Amigy, tak i běžné náhradní díly či příslušenství.

Význam pro tuzemskou Amiga scénu

Díky svému postavení hlavního distributora měl Javosoft značný vliv na domácí Amiga scénu. Firma fungovala jako prostředník, který k českým uživatelům přiváděl nejnovější technologie a trendy ze zahraničí. Například zprostředkovala lokalizaci systému AmigaOS do češtiny - v nabídce se objevila Česká lokalizace v1.0 pro Amigu 1200/4000 (Amiga Magic bundle)​, což výrazně usnadnilo používání těchto počítačů českým uživatelům.

amiga pocitac th

Ivo Janáček a jeho tým úzce spolupracovali s komunitou - účastnili se počítačových výstav a akcí (např. Invex v Brně či zahraničních Amiga výstav) a často prezentovali špičkové novinky. V roce 1998 Javosoft dokonce nabídl fanouškům videozáznam z německého veletrhu Computer ’98 (Cologne) v délce 42 minut - tehdejší komunitní zpravodaj označil Javosoft za hlavního distributora Amigy v ČR a poskytl kontakt pro zájemce o videokazetu​. Kromě obchodní činnosti přispíval Ivo Janáček i odbornými články a recenzemi do magazínů (v Amiga Review publikoval např. recenze zařízení DraCo či videoeditačního systému Casablanca), čímž dále posiloval informovanost komunity. Mnoho uživatelů dodnes vzpomíná, že jejich první setkání s pokročilým Amiga hardwarem - ať už turbokartou, scandoublerem nebo třeba právě systémem DraCo – zprostředkoval právě Javosoft.

Změny na přelomu tisíciletí

Konec 90. let a nástup nového tisíciletí přinesly výrazné změny na Amiga scéně, což pocítil i Javosoft. Platforma Amiga již neměla masovou popularitu a nového hardwaru i softwaru ubývalo, přesto Javosoft nadále podporoval zbývající komunitu. Firma například na svých webových stránkách zveřejňovala aktuální ovladače a aktualizace pro hardware - v únoru 2000 uvedla nové verze driverů pro řadiče FastATA (PowerFlyer) od firmy Elbox​, které byly ke stažení přímo z webu Javosoftu.

Světová Amiga komunita tak vnímala Javosoft jako stále aktivního hráče i v této době. V srpnu 2000 se firma přestěhovala na novou adresu na Bludovickém kopci v Havířově​, což naznačuje snahu pokračovat v činnosti i přes zmenšující se trh. Postupně se však portfolio začalo měnit - vedle nových produktů firma nabízela i bazarové položky a doprodeje skladových zásob. Na webu se objevila sekce Výprodej / Slevy, kde byly k dispozici použité komponenty a starší software za minimální ceny (např. starší hry a multimediální CD již od desítek korun, manuály k Amiga Magic za symbolickou cenu apod.). Od 2. ledna 2002 vyhlásil Javosoft novoroční výprodej na svém webu​, čímž dával najevo snahu rozprodat zbytek zásob - což bylo předzvěstí blížícího se konce firmy v této podobě.

Pozdější zaměření: videostřižny a náplně do tiskáren

Na přelomu tisíciletí, v reakci na útlum trhu s Amiga produkty, se firma Javosoft začala více zaměřovat na oblast digitálního střihu videa, konkrétně na systémy Casablanca. Tyto německé hardwarové videostřižny nabízely uživatelům možnost snadno zpracovávat video bez nutnosti použití běžného PC. Javosoft se stal jejich distributorem pro ČR, poskytoval k nim podporu a příslušenství.

Casablanca AvioCasablanca Avio

Současně firma rozšířila své působení i do zcela odlišného segmentu – spotřebního materiálu pro tiskárny. Prostřednictvím e-shopu inktec.cz (který je s Ivo Janáčkem stále spojen) nabízí náplně do inkoustových tiskáren, refill kity a další příslušenství. Tento přechod od specializovaného počítačového hardwaru k praktickému spotřebnímu zboží umožnil firmě přežít i v nových podmínkách trhu.

Dnešní stav a odkaz

Aktivní činnost Javosoftu jakožto prodejce Amiga hardwaru skončila kolem roku 2003. Přesto značka žije dál - alespoň v paměti fanoušků. Webová prezentace zaměřená na Amigu už neexistuje, ale část historie firmy zachoval archiv serveru amiga-exa.cz, včetně dobových katalogů a kontaktů. Současná činnost spojená s e-shopem inktec.cz ukazuje, že Ivo Janáček v podnikání pokračuje - jen v jiném oboru.

Javosoft tak zůstává nedílnou součástí historie Amigy v České republice. Byl tu v době největší slávy platformy, pomáhal ji udržet při životě v časech útlumu a na rozdíl od mnoha jiných firem dokázal i včas najít nový směr. Pro mnohé uživatele Amigy byl synonymem dostupnosti technologií, a jeho jméno dodnes vyvolává příjemnou nostalgii.

Přidat komentář

Odhadované roční prodeje

odhadovany prodej

Prodeje podle regionů

prodej regiony

Počet prodaných kusů

Počet prodaných kusů