Hi-Toro

1980: Myšlenka

jay minerJay MinerCelý příběh začíná ve vývojové laboratoři firmy Atari, kde Jay Miner pracoval na vývoji 8-bitových systémů jako bylo třeba Atari 2600, Atari 400 a Atari800. Základní návrh těchto strojů spočíval ve využití několika vlastních čipů odpovědných za zpracování grafiky a zvuku. V této době byla firma Atari jednou z nejúspěšnějších firem a zaujímala pozici, kterou dnes zastává například Sony.

Jaye Minera však celková konstrukce stroje začala brzy nudit. Místo dalšího vylepšování stávající technologie, začal pracovat na vývoji nového počítače založeného na procesoru Motorola 68000. Firma Atari však jeho návrh zamítla, protože byla úplně spokojena se zisky, které měla z prodeje své 8-bitové technologie. Fatální chyba, která nakonec vedla až ke krachu videoher v polovině 80. let.

Jay Miner byl nakonec natolik frustrovaný, že nakonec Atari opustil a začal pracovat u firmy Zimast, kde začal navrhovat čipy pro kardiostimulátory.

1982: Mimo radar

larry kaplanLarry KaplanPříběh znovu pokračuje až v roce 1982, když Jayi Minerovi zavolal Larry Kaplan. Jeho bývalý kolega, který také opustil firmu Atari, aby si založil svou firmu Activision.

Stejně jako Jay Miner byl i Kaplan frustrovaný tehdejším trhem a proto hledal investory k založení vlastní herní společnosti. Naštěstí však Jay znal tři dentisty, kteří byli ochotni investovat do rostoucího herního trhu až 7.000.000 dolarů. To nakonec vedlo k vytvoření firmy Hi-Toro, se sídlem v Santa Clara (USA).

Během této doby byl jako výkonný ředitel přijat i Dave Morse, který opustil svou dosavadní pozici výkonného ředitele obchodní společnosti Tonka Toys.

david morseDave MorseNicméně, stále nekončící zpoždění spojená s řízením podniku se postupně začala projevovat na Larrym Kaplanovi, který byl stále netrpělivější s pomalým tempem společnosti a rozhodl se opustit svou pozici viceprezidenta. Aby tak obsadil Kaplanovu bývalou pozici, Dave Morse nabídl tuto práci právě Minerovi, který v té době stále pracoval stále pro Zimast. A s Jayem Minerem na palubě se firma Hi-Toro začala pomalu odlišovat od ostatních vývojářů.

Pro zahájení samotného vývoje, bylo nutné firmu Hi-Toro rozdělit do dvou samostatných skupin. Skupina Atari Peripheral byla složena z obchodníků a výrobců, kteří pracovali hlavně na vývoji joysticků a her pro Atari 2600. Mezi ně patří především PowerStick a JoyBoard. Herní ovladače, které demonstrují průkopnického ducha herního vývoje v průběhu 80. let.

Druhou skupinou byl vývojový tým, který pracoval na projektu s kódovým označením Lorraine, pojmenovaném po manželce Dave Morseho. A přestože skupina byla zpočátku malá, měli vznešené úmysly. Cílem prototypu Lorraine bylo vytvořit monstrózní herní stroj, který měl 3,5" disketovou mechaniku a externí klávesnici. Předpokládalo se, že vývojáři ostatních firem jako Activision a Imagic, budou dominantními herními vývojáři. Takže Hi-Toro se snažilo co nejvíce usnadnit přímý vývoj her.

Na trhu to byl celkem radikální krok. Firma Atari se celou dobu snažila vytvořit uzavřený systém a bojovat tak s vývojáři třetích stran. Hi-Toro ale začalo pracovat na stroji, který tento koncept odmítl a otevřel tak cestu stovkám potenciálních vývojářů.

Ve svém rozhovoru pro časopis Amiga User International, pak Jay Miner popsal svůj dojem, potom co viděl ukázku vojenského leteckého simulátoru vyvinutého firmou Singer-Link. Po tom co viděl, začal uvažovat o využití blitterů k vylepšení grafických možností stroje. To se nakonec v průběhu roku 1985 rozvinulo do HAM režimu (Hold and Modify). To umožnilo zobrazit na obrazovce až 4096 barev jen pomocí změny barevných registrů. Nicméně prvotní informace naznačovaly, že byl ochoten tyto funkce z návrhu nakonec odstranit, když si uvědomil, jak moc to bylo pomalé. Teprve až když ho návrháři základní desky informovali, že jeho odstranění by zanechalo uprostřed základní desky díru, připustil, že bude tedy přítomna i ve finální verzi. Moudré rozhodnutí, které o mnoho let pozdějiodlišilo Amigu od jejího konkurenta Atari.

Poslední významnou událostí, která se odehrála v průběhu roku 1982, byla změna názvu firmy. Ve snaze se odlišit co nejvíce od japonské firmy Toro (vyrábějící sekačky na trávu), se název firmy změnil na Amiga Incorporated. Důvod pro výběr názvu Amiga je dnes už legendární. Jay Miner chtěl zvolit nějaké "přátelské" jméno, které by pomohlo rozptýlit zmatky, které obklopovaly většinu tehdejších počítačů. Jako tak španělské slovo pro přítelkyni Amiga, tomuto požadavku odpovídala. A také pomohla skutečnost, že se v abecedním pořadí dostali před Apple a Atari. Ale i přesto, že Jay Miner nebyl z tohoto názvu nejdříve moc nadšený, brzy si uvědomil, jaký dopad by to mohlo mít.

Přidat komentář

Odhadované roční prodeje

odhadovany prodej

Prodeje podle regionů

prodej regiony

Počet prodaných kusů

Počet prodaných kusů