Denise

Zákaznický čip Denise se staral především o zobrazování grafiky. Jedná se o velmi dobře navržený čip, který byl v následujících dvou čipsetech dále rozvíjen a některé jeho vlastnosti jsou dodnes nepřekonány - například nezávislý scrolling jednotlivých bitplanů.

Základní vlastností každého grafického čipu jsou podporovaná rozlišení. Denise se může nacházet ve dvou základních režimech. Prvním je režim Lowres, jehož horizontální rozlišení je 320 pixelů, druhým je režim Hires s horizontálním rozlišením 640 pixelů. Vertikální rozlišení bylo buď 200 řádků v normě NTSC, nebo 256 řádků v normě PAL. Pomocí prokládaného režimu se však tato rozlišení dala zdvojnásobit, takže se používalo i 400 resp. 512 řádků.

Velmi zajímavé pak bylo rozdělení obrazové paměti. Denise pracuje striktně v módu planární bitmapové grafiky, to znamená, že barva jednoho pixelu je získána z obsahu přes sebe ležících bitových rovin (bitplanů). Počet barvových bitových rovin je měnitelný a pohybuje se od jedné do pěti, k dispozici je i šestá bitová rovina určená pro speciální účely. Konfigurace bitových rovin mohla být následující:

  • EHB (extra half-brite): pět bitových rovin je určeno pro specifikaci barvy pixelu (výběr z palety), šestá bitová rovina modifikuje jeho světlost. Počet současně zobrazitelných barev je tedy (bez vlivu Copperu) roven 32/64 (podle chápání barvové palety).
  • HAM (hold and modify): každý šestibitový pixel je rozdělen na dva řídicí bity a čtyři datové bity. Řídicími bity je určeno, zda se datovými bity přímo nastaví barva, nebo se modifikuje jedna ze tří barvových složek RGB. V tomto režimu je tak možné zobrazit až 4096 barev, což bylo neporovnatelné s počítači PC té doby (resp. s jejich grafickými kartami).
  • Dual playfield: jsou použity dvě pixmapy, kde každá se skládá ze tří bitových rovin. V každé pixmapě je možné zobrazit až osm barev.

Kromě toho bylo možné pracovat až s osmi sprity, jejichž horizontální velikost byla rovna šestnácti pixelům a vertikální velikost byla ve své podstatě libovolná. Pixely ve spritech mohly nabývat jedné ze tří barev, "čtvrtou" barvou byla průhlednost. Spojením dvojice spritů se dosáhlo zvýšení počtu barev na patnáct, šestnáctá hodnota byla opět rezervována pro průhlednost, tj. pro část spritu, přes který prosvítá pozadí. Spritů bylo možné zobrazit i více, pokud se použil režim podobný režimu u osmibitových Commodorů, tj. změna horizontální pozice spritů během přerušení při zpětném běhu elektronového paprsku.

DeniseSuper Denise pro Amigu 3000

Podporuje zobrazení až 32 barev na obrazovce z celkové palety 4096 barev nebo až 4096 barev na obrazovce v režimu HAM-6. Některé verze čipu Denise (obvykle ty v čipové sadě ECS) podporují také režim EHB (extra half-brite), což je zobrazení až 64 barev na obrazovce. Ovšem polovina z nich MUSÍ mít poloviční jas než prvních 32.

Zákaznický čip Denise je u čipové sady AGA ekvivalentem čipu Lisa, u čipových sad ECS a OCS.

Název čipuČíslo čipuČíslo díluPoužito v
Denise (OCS) 8362 R5 - A1000, bez EHB
Denise (OCS) 8362 R6 252126-01 A1000, podpora EHB
Denise (OCS) 8362 R8 252126-02 A500/1000/2000/CDTV
Super-Denise (ECS) 8373 R4 390433-02 A500+, A2000, A3000
Super-Denise (ECS) 8373 R4 391061-01 A600
Super-Denise (ECS) 8373 R4 391081-01 A600

Přidat komentář

Rozšíření Amig podle typu

Chart

  • 01 Running
  • 02 Strength Training
  • 03 Cycling
  • 04 Skating
  • 05 Swimming