Multiscan - Siemens Nixdorf MO13
Jednoho dne se na mě usmálo štěstí a kolega přinesl do práce starý monitor k pracovnímu počítači zakoupený v jednom z Ostravským bazarů. Asi po půl roce, kdy se tento monitor celkem často používal, jsem si všiml na jeho zadní části do očí bijícího nápisu Multi-Frequency Color Monitor. To mě ještě netrklo, ale bližší pohled na konektory dával tušit, že tady nebude oproti klasickému PC monitoru zcela vše v pořádku. Snažil jsem se tedy o něm vyhledat více informací, ale zde si vylámal zuby i přítel Google.
Ovšem podezření, že by se mohlo jednat o velmi vzácný Multiscan monitor (na Amize se také prosadil poněkud nepřesný výraz Multisync) nakonec vyústilo v jeho výměnu za můj starší 15" digitální AOC monitor. Kolega v práci sice nechápal proč ho tolik prosím a žebrám, ale nakonec s výměnou souhlasil.
Monitor jsem měl tedy doma, ale stále nebylo vyhráno. Neměl jsem k dispozici VGA redukci, bez níž jeho připojení nebylo možné. Tady mi s ochotou pomohl Chain, který mi jednu takovou vlastnoručně vyrobil. Zprovoznění tedy už stála v cestě jediná věc - moje vrozená lenivost... Tu jsem však v průběhu následujících tří měsíců dokázal přemoct a na mě se poprvé usmál Workbench na novém monitor.
Technické parametry
Monitor má na dnešní dobu mizerných 13" (33cm), ale pro Amigu to myslím bohatě stačí. Rozměry monitoru jsou Š:36cm x V:30cm x H:38cm při váze 14,8Kg. O staří monitoru vypovídá hodně i použitá Delta maska, která se v dnešní době pro své nevýhody již nepoužívá.
Delta maska:
Jednotlivé otvory v masce jsou kruhové a jsou uspořádány do trojúhelníků (velké písmeno delta). Stejným způsobem jsou uspořádány i luminofory na stínítku. Nevýhodou tohoto typu masky (obrazovky) je velká plocha, která je tvořena kovem masky a která způsobuje větší náchylnost k tepelné roztažnosti. Vzhledem k tomuto poskytovaly obrazovky typu Delta poměrně nekvalitní obraz.
Detail na masku monitoru. Krásně lze vidět kruhové body, tak typické pro Delta masku.
Jelikož se jedná o analogový monitor, má i jednu nevýhodu. Při přepnutí rozlišení si nedokáže zapamatovat rozměry a nastavení obrazovky. Tudíž pokud z Workbenche, který je v módu Super72, přepnu zobrazení do PALu (hry atd...), musím ručně upravit velikost a umístění obrazu. To by možná zase tolik nevadilo, kdyby však potenciometry pro jeho upravení nebyly v zadní části monitoru.
https://www.probers.cz/clanky/287-multiscan-siemens-nixdorf-mo13#sigProId42f87898ef
I když je použita Delta maska, která je tepelně trošičku více náročnější, nezdá se mi, že by monitor topil více než můj 19" LG Trinitron monitor u PC.
Konektory a přepínače
Nejzajímavější na tomto monitoru jsou bezesporu jeho konektory a přepínače na zadní straně.
Monitor disponuje třemi vstupy. 25-pinový Analog, na který lze pomocí speciálního kabelu (D-sub 15-pinů M - 25-pin) připojit klasický VGA signál z grafické karty. 9-pinový TTL konektor slouží pro připojení k MDA grafické kartě. Poslední, Video In slouží k připojení klasického videosignálu - video, kamera atd...
Zajímavější jsou však čtyři přepínače umístěné nad těmito vstupy. První zleva slouží k výběru aktivního vstupu monitoru, tedy Video, Analog a TTL. Pokud je jako vstup vybrán Analog, lze třetím přepínačem zleva lze upřesnit vertikální synchronizaci. Nevím proč, rozdíl jsem nepoznal. A to jsem měl čisté brýle. Pokud je je jako vstup vybrán TTL, lze pomocí druhého přepínače zleva nastavit počet zobrazovaných barev grafického módu MDA. Ten se dnes už nepoužívá, takže nemá smysl si jej více rozepisovat.
Posledním a nejzajímavějším přepínačem je ten čtvrtý zleva. Jedná se o přepínač mezi módy Overscan a Underscan. Zde je vysvětlení trochu těžší, ale pokusím se. Oba módy jsou vhodné pro střih videa nebo všeobecně pro práci s videem. Mód Underscan dokáže zobrazit celý videosnímek, včetně obsahu na jeho okrajích, který je sice zaznamenán, ale není zobrazen na vyklápěcím LCD videokamery nebo běžné televizi. Pokud přepnete na mód Overscan, bude videosnímek zvětšen na velikost odpovídající zobrazení na většině televizorů.
Zbývá už popsat pouze posledních pět potenciometrů. Tedy Color slouží k úpravě teploty barev u signálu z Video In vstupu. Potenciometry H-POSI, V-POSI, H-SIZE a V-SIZE slouží, jak už název napovídá, k nastavení pozice a velikosti obrazovky. Žádné jiné nastavení obrazu není možné.
Připojení k Amize
Monitor se připojuje pomocí již dříve zmíněné RGB-VGA redukce na Analog vstup monitoru. K propojení je zapotřebí speciální kabel, který je na jednom konci opatřen klasickým VGA konektorem a na druhém klasickým 25-pinovým konektorem.
Na straně Amigy je nutné nejdříve překopírovat všechny ovladače monitorů ze složky Storage/Monitors do složky Devs/Monitor a restartovat počítač. Potom si už jen stačí pomocí preferencí Screenmodes nastavit požadovaný zobrazovací mód a Uložit. Mě ze všech nabízených nejvíce vyhovuje mód Super72, který pomocí Overscanu lze roztáhnout na hezké rozlišení 912x612 bodů.
https://www.probers.cz/clanky/287-multiscan-siemens-nixdorf-mo13#sigProId1883a3a344
Přehled zobrazovacích módů
Multiscan má tu výhodu, že dokáže zobrazit jak PAL, tak i ostatní módy včetně VGA. Jeho frekvenční rozsah je od 15 kHz až do 38 kHz a umožňuje tudíž zobrazovat úplně všechno co dokáže Amiga zobrazit. Nejlepší výsledek však dává mód Super72, pomocí kterého lze dosáhnout krásného rozlišení 800x600 v 256 barvách.
Je však nutno použít typy, které pracují v rozmezí kmitočtů: Hor.: 50-73 Hz, Ver.: 15-31,5 kHz. Na trhu jsou totiž i monitory s frekvencemi 50-120 Hz a 31-80 kHz a výše, u kterých lze použít pouze módy DBLPAL a DBLNTSC.
Název | Viditelný | Max. barev | Genlock | Stahovatelný | Frekvence | Funkční | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAL | |||||||
High Res | 640x256 | 256 | Ano | Ano | 50Hz, 15,60kHz | Ano | - |
High Res Prokládaný | 640x512 | 256 | Ano | Ano | 50Hz, 15,60kHz | Ano | - |
Low Res | 320x256 | 256 | Ano | Ano | 50Hz, 15,60kHz | Ano | - |
Low Res Prokládaný | 320x512 | 256 | Ano | Ano | 50Hz, 15,60kHz | Ano | - |
Super-High Res | 1280x256 | 256 | Ano | Ano | 50Hz, 15,60kHz | Ano | - |
Super-High Res Prokládaný | 1280x512 | 256 | Ano | Ano | 50Hz, 15,60kHz | Ano | - |
DBLPAL | |||||||
High Res | 640x256 | 256 | Ne | Ano | 50Hz, 29,45kHz | Ano | ECS a výše |
High Res Neprokládaný | 640x512 | 256 | Ne | Ano | 50Hz, 29,45kHz | Ano | ECS a výše |
High Res Prokládaný | 640x1024 | 256 | Ne | Ano | 50Hz, 29,45kHz | Ano | ECS a výše |
Low Res | 320x256 | 256 | Ne | Ano | 50Hz, 29,45kHz | Ano | ECS a výše |
Low Res Neprokládaný | 320x512 | 256 | Ne | Ano | 50Hz, 29,45kHz | Ano | ECS a výše |
Low Res Prokládaný | 320x1024 | 256 | Ne | Ano | 50Hz, 29,45kHz | Ano | ECS a výše |
EURO:36Hz | |||||||
High Res | 640x200 | 256 | Ne | Ano | 73Hz, 15,76kHz | Ano | ECS a výše |
High Res Prokládaný | 640x400 | 256 | Ne | Ano | 73Hz, 15,76kHz | Ano | ECS a výše |
Low Res | 320x200 | 256 | Ne | Ano | 73Hz, 15,76kHz | Ano | ECS a výše |
Low Res Prokládaný | 320x400 | 256 | Ne | Ano | 73Hz, 15,76kHz | Ano | ECS a výše |
Super-High Res | 1280x200 | 256 | Ne | Ano | 73Hz, 15,76kHz | Ano | ECS a výše |
Super-High Res Prokládaný | 1280x400 | 256 | Ne | Ano | 73Hz, 15,76kHz | Ano | ECS a výše |
EURO:72Hz | |||||||
Productivity | 640x400 | 256 | Ne | Ano | 70Hz, 31,43kHz | Ano | ECS a výše |
Productivity Prokládaný | 640x800 | 256 | Ne | Ano | 70Hz, 31,43kHz | Ano | ECS a výše |
MULTISCAN | |||||||
Productivity | 640x480 | 256 | Ne | Ano | 60Hz, 31,44kHz | Ano | ECS a výše |
Productivity Prokládaný | 640x960 | 256 | Ne | Ano | 60Hz, 31,44kHz | Ano | ECS a výše |
SUPER72 | |||||||
High Res | 400x300 | 256 | Ne | Ano | 72Hz, 24,62kHz | Ano | ECS a výše |
High Res Prokládaný | 400x600 | 256 | Ne | Ano | 72Hz, 24,62kHz | Ano | ECS a výše |
Super-High Res | 800x300 | 256 | Ne | Ano | 72Hz, 24,62kHz | Ano | ECS a výše |
Super-High Res Prokládaný | 800x600 | 256 | Ne | Ano | 72Hz, 24,62kHz | Ano | ECS a výše |
Závěr
Ačkoliv zní vše moc hezky, rád bych upozornil na jednu věc. Multiscan monitor dokáže přimět Vaši Amigu aby běžela v lepším rozlišení než je pouhý PAL. Nicméně však nedokáže odstranit omezení čipsetu, kterou je rychlost zobrazení. S grafickou kartou se zde opravdu nemůžeme měřit. Dobrou zprávou však je, že při změně rozlišení se nezmění rychlost celého Workbenche. Rychlost otevírání, přesouvání oken a ikon je úplně stejná jako v módu PAL HigRes. Vše však závisí na počtu nastavených barev. Při 32 lze práci v systému považovat za stále ještě akceptovatelnou, při 16 za vynikající a nad 32 se situace začíná rapidně zhoršovat.