Viscorp
Viscorp
Firma Viscorp se na Amiga trhu objevila už v roce 1995, kdy získala licenci na Amiga technologii od firmy Escom. Firma se zaměřila hlavně na vývoj levného internetového set-top boxu a brzy oznámila, že plánují prodej svého produktu veřejnosti, který však nepotřebuje drahý počítač, ale chce využívat hlavně internetové služby.
Když firma Escom oznámila v roce 1996 vlastní likvidaci, oznámila svůj záměr odkoupit dceřinou společnost Amiga. To se jim však nakonec nepodařilo a firmu Amiga Technologies koupila firma Gateway 2000.
Firma Viscorp nakonec po několika machinacích v představenstvu odvolala svého výkonného ředitele (CEO) a změnila název firmy na U.S. Digital Communications, Inc. "Nová" firma se pak stala poskytovatelem satelitní telefonie a dalších vestavěných technologií. Ukončení své činnosti firma nakonec oznámila v červnu 2000 - stala se obětí neúspěchu na trhu dotcom.
Přehled společnosti VisCorp
V roce 1996 se na krátkou dobu stala majitelem Amigy firma Viscorp, která odkoupila dceřinou společnost Amiga Technologies od problémové společnosti Escom. Odkud se však tato společnost vlastně vzala a o co šlo? Zde si probereme krátký vztah Amigy s VisCorpem a to, co se mohlo stát, kdyby Amigu koupili.
Počátky firmy sahají až k jejímu založení v Chicagu ve státě Illinois dne 1. května 1990 pod názvem Information on Command, Inc. Tento název vydržel necelé tři týdny a 22. května 1990 se změnil na Visual Information Service Corporation. První roky firma strávila hodnocením rozvíjejícího se trhu se set-top box zařízeními a vypracováním tržního plánu pro budoucnost firmy na tomto trhu. Po rozhodnutí, že trh set-top boxů může být ziskový, zahájila firma Viscorp vývoj technologie ED a v květnu 1993 vyrobila první prototyp.
Následující rok byl pro firmu Viscorp obdobím rychlé expanze, kdy si najala řadu lidí do svého manažerského týmu. V prosinci 1994 firma navázala spolupráci s prvním poskytovatelem interaktivních služeb, společností NTN Communications, Inc. Rozvoj společnosti pokračoval v roce 1995, kdy Viscorp získal licenci na technologii bývalé Commodore Amiga od jejích německých vlastníků, společnosti Escom AG. Jejich volba byla založena na výkonné čipové sadě a operačním systému Amigy, které se rozhodli začlenit do ED boxu. Trh set-top boxů počítal s levným hardwarem, takže Amiga byla v té době ideální volbou pro efektivní hardwarový návrh. Tato volba by také umožnila, aby ED box využíval rozsáhlou knihovnu softwaru Amiga, což by společnosti Viscorp umožnilo proniknout na komerční trh.
Amiga ED
Projekt ED se v roce 1995 konečně dostal do závěrečné fáze vývoje. Zařízení bylo zaměřeno na jiný trh než tehdejší platformy Amiga, Macintosh a Windows. Název set-top boxu byl odvozen od tohoto trhu a byl pojmenován ED neboli Electronic Device. Trh s těmito produkty spočíval v jednoduchých spotřebních elektronických zařízeních, která se měla rozšířit do každé domácnosti, jako například kalkulačka. Uživatel nemusel rozumět tomu, jak přístroj funguje, aby jej mohl používat.
Aby firma Viscorp změřila odezvu zařízení na tomto novém trhu, provedla šestiměsíční tržní výzkum spojený s průzkumem cílových skupin až v 25 domácnostech na kabelovém systému na předměstí Detroitu. Po dokončení této studie a provedení několika vylepšení a úprav ED plánovala firma VisCorp poskytnout licenci na tento hardware řadě komunikačních společností.
Trh pro ED
ED měl byl unikátní mezi "klasickou" Amiga technologií tím, je měl být zaměřen spíše na informační spotřebiče než na trh s domácími počítači. Firma Viscorp odhadovala, že on-line trh poroste tempem 20% každý měsíc. Polovina 90. let byla dobou nových technologií testovaných řadou kabelových a telefonních společností, které spouštěly zkoušky širokopásmových interaktivních technologií videa na vyžádání. Set-top trh byl založen na touze přinést interaktivní televizi a celosvětový web širokému okruhu zákazníků. Studie z té doby naznačovaly, že cena a složitost počítačů bránily průměrným Američanům používat internet.
Firma VisCorp byla přesvědčena, že na trhu existovala příležitost poskytovat na masovém trhu tržby produkující interaktivní služby, které nezahrnují zavádění takových technologií a které jsou mnohem levnější a snadněji použitelné než typické PC.
Efektivní povaha Amigy umožnila VisCorpu vytvořit systém, který měl efektivní hardwarovou i softwarovou konstrukci, což značně snižovalo množství paměti potřebné k manipulaci s grafikou. Volba Amigy byla v té době hluboce zakořeněna v ceně hardwaru. Ačkoli cena čipů stále a opakovaně klesala, paměť byla jedinou neredukovatelnou cenou v digitální elektronice. Snížením závislosti na paměti firma VisCorp naznačila, že snížila cenu zařízení natolik, že mohli proniknout na masový trh.
Licence
Jednou z největších chyb firmy Commodore bylo neudělení licence na operační systém a hardware Amigy jiným výrobcům. Aby ED zařízení uspělo, tak si firma VisCorp uvědomila, že nebude úspěšná, pokud nevyužije marketingové síly několika výrobců. Firma VisCorp předběžně jednal s několika výrobci, včetně firem jako byl Pioneer, Zenith, Toshiba nebo Freedom Star. Firma věřila, že licencování umožňuje větší proniknutí na trh, díky čemuž měl být Amiga ED úspěšný.
Trh set-top boxů se v mnoha ohledech liší od trhu s domácími počítači. Aby levný hardware uspěl, musel vydělávat někde jinde. Nintendo na prodeji konzole Nintendo 64 téměř nevydělalo a vyvažovalo nízkou cenu náklady na platby třetích stran za vývoj pro svůj stroj. Podobně firma VisCorp očekávala relativně nízký tok příjmů z výrobních licencí, místo toho plánovala získat příjmy z různých služeb, které hodlala zpřístupnit prostřednictvím ED, jako byly unikátní funkce pro správu telefonů, programové průvodce TV na obrazovce, fax a e-mail, přístup k internetu a možnost stahovat a hrát videohry v arkádové kvalitě přímo na televizoru.